Categories: Actueel

ING: ‘Bouw innoveert te wenig; vervang bouwvakkers door robots’

Vaak wordt de traditionele bouwcultuur, die wars zou zijn voor vernieuwing, als oorzaak gegeven voor de lage innovatiegraad in de bouw. ING Economisch Bureau stelt echter dat de structuur van de bouw tot nu toe zorgde voor weinig innovatie. Bouwbedrijven hebben een zeer hoge mate van flexibiliteit nodig. Zij moeten iedere keer op een andere locatie iets anders bouwen onder (ver)anderende omstandigheden. Logisch dat veel bouwbedrijven kiezen om niet te investeren in machines die één soort taak kunnen uitvoeren. Door met veel menskracht te blijven bouwen, blijven zij flexibel om zo steeds weer andere bouwopdrachten te kunnen uitvoeren.

Grootschalig maatwerk en transparantie mogelijk

Nieuwe technologieën zoals robotica, 3D-printen, big data en computing power kunnen er voor zorgen dat bouwbedrijven wel flexibel blijven maar ook efficiënter kunnen werken. Robotica komt bijvoorbeeld nog nauwelijks voor in de bouw, terwijl veel werkzaamheden in de bouw juist zeer geschikt zijn voor uitvoering door robots. Robots fabriceren net zo ‘eenvoudig’ honderd verschillende bouwdelen als honderd dezelfde. Meer prefab stimuleert ook de uitbreiding van het aantal robots. In de fabriek is het eenvoudiger robots te laten functioneren dan buiten op de bouwplaats bij wisselende omstandigheden. Computing power, connectiviteit en big data maken het daarnaast mogelijk om de planning van het iedere keer weer andere bouwproces te stroomlijnen. Hierdoor kunnen bouwbedrijven met behulp van nieuwe technologie van stukproductie overstappen naar mass customization waarbij veel efficiënter wordt gebouwd maar met behoud van de benodigde flexibiliteit.

Nieuwe technologie maakt toetreders kansrijk

Door de nieuwe ontwikkelingen kunnen ook branchevreemde gamechangers de traditionele aannemer aan de kant zetten. Bijvoorbeeld bedrijven die de klant al goed kennen. Door de inzet van nieuwe technologieën hebben zij een flink concurrentievoordeel.

Marktplatforms maken de onderhoudsmarkt transparant

In de gefragmenteerde en niet-transparante renovatiemarkt zijn al branchevreemde partijen opgestaan om vraag en aanbod online aan elkaar te koppelen (de Ubers van de bouw). Connectiviteit, big data en computing power maken dit mogelijk. De marktstructuur verandert hierdoor sterk doordat prijs en kwaliteit transparant worden.

Consumenten en koplopers profiteren

Koplopers in de bouw hebben een concurrentievoordeel en kunnen hierdoor ook een hoger rendement berekenen. Efficiënter bouwen levert ook (prijs)voordeel op voor de consument. Prijsdalingen zetten door als ook andere (bouw)bedrijven volgen. Een dalende prijs kan het bouwvolume laten toenemen. Consumenten kunnen dan een grotere woning kopen of kiezen eerder voor een verbouwing.

De redactie

Recent Posts

FME: ‘Kabinet heeft oog voor uitdagingen ondernemers’

Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…

15 uur ago

AWVN: ‘Arbeidsmarktkrapte krijgt terecht prioriteit’

Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…

16 uur ago

Online spreekuur over cyberveiligheid

Stichting Cyber Weerbaarheidscentrum Brainport (CWB) start met een online spreekuur. Deze is bedoeld voor ondernemers…

17 uur ago

Gratis digitale pocketguide voor de WoTS

MYBusinessmedia heeft een digitale pocketguide voor de Wots samengesteld. De gratis gids biedt een handig…

18 uur ago

Metaalunie: ‘Toekomst van mkb-maakindustrie vraagt om daadkracht’

'Koninklijke Metaalunie is blij met veel aandachtspunten van het kabinet, zoals het inzetten op een…

20 uur ago