Dat schrijft ING in haar ‘themavisie succesvolle bouwbedrijven’. De succesvolle bouwers hebben er vaak ook voor gekozen om niet te groot te worden, zodat de risico’s altijd beheersbaar blijven en er een platte organisatie blijft bestaan waardoor de directie ‘in control’ kan blijven en snel beslissingen kan nemen.
De bouwproductie is de afgelopen jaren door vraaguitval flink gekrompen. Het volume ligt in de sector momenteel bijna 20 procent lager dan eind 2008. Vooral de nieuwbouw van woningen en bedrijfsgebouwen is zwaar getroffen. De bouw heeft dus zwaar te lijden onder de economische teruggang en het aantal faillissementen in de bouw is flink opgelopen.
Ondanks de fors lagere bouwproductie doen echter niet alle bouwbedrijven het slecht. In het derde kwartaal van 2012 beoordelen toch nog 6 procent van de bouwbedrijven hun orderboek als groot en ziet meer dan 15 procent hun orderboek groeien. Niet alle bouwbedrijven worden dus even hard getroffen door de vraaguitval.
Wat zijn nu de succesfactoren van deze bedrijven? Om een antwoord op deze vragen te geven heeft ING Economisch Bureau samen met ING Kennismanagement een reeks interviews met bedrijven gedaan die tot deze categorie behoren. In het vorige week gepubliceerde rapport ‘Succesvolle bouwbedrijven, ook in deze tijd!’ geeft ING de opvallendste zaken ter inspiratie weer die uit deze interviews naar voren kwamen.
Jan van der Doelen, ING Sectormanager bouw en vastgoed: ‘Ook in de huidige economische tijd zijn er bouwbedrijven die gewoon goed presteren. In deze ING-studie is onderzoek gedaan naar de bijbehorende kritische succesfactoren. Uitgaan van eigen kracht in een weerbarstige omgeving en het kunnen omzetten van een goede bedrijfscultuur in een economische prestatie blijken belangrijke aspecten.’
Het belangrijkste uit alle interviews met deze bouwbedrijven is nog wel de enorme ‘drive’ van de nog steeds succesvolle ondernemers. Ze hebben een onbegrensde gedrevenheid om er iets van te maken. Geen gemakzucht, maar altijd schouders eronder met een positieve instelling. Klagen over de natuurlijk ook voor hen slechte marktomstandigheden hoor je ze dan ook nauwelijks tot niet doen. Ze denken in wat wel kan en lossen problemen door de korte lijnen altijd direct op. Daarbij kijken ze vooruit in plaats van achteruit. Ze zetten volledig in op kansen en mogelijkheden die ze nog steeds in de markt zien en zijn continu bezig om het eigen bedrijfsproces te optimaliseren en te verbeteren. Ze voelen zich enorm verantwoordelijk voor hun personeel en dragen door de directe betrokkenheid dat ook duidelijk uit. Deze bedrijven doen er alles aan om ook in deze mindere dagen succesvol te zijn. Vaak zijn het ook familiebedrijven waar de betrokkenheid en de druk (van de familie) om het goed te doen heel erg groot is.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…