De financiële weerbaarheid van de transportsector is op dit moment samen met de autoretail het laagst van alle secoren in Nederland. Dat blijkt uit een onlangs verschenen rapport van ING Economisch bureau. ING verwacht dat de financiële weerbaarheid van de transportsector in 2010 niet of nauwelijks zal verbeteren.
In het rapport komt naar voren dat de recessie forse impact heeft gehad op de financiële weerbaarheid van bedrijven. Vooral de weerbaarheid in de autoretail en transport is momenteel laag, omdat in die sectoren ook de rentabiliteit (winstgevendheid) en solvabiliteit onder forse druk staan. Kostenbesparingen en licht verbeterde marktomstandigheden moeten voor de broodnodige winst zorgen.
Omslag
Hoewel het voor herstel nog veel te vroeg is, lijkt zich in de transportsector langzaam een omslag te markeren. Dit geldt vooral voor het internationaal vervoer. De daling van de overslag in de Rotterdamse haven heeft met -13 procent een dieptepunt bereikt en groeit op kwartaalbasis weer. Ook op Schiphol is de ontwikkeling van de goederenstroom sinds de zomer een stuk minder negatief. Dit komt vooral de zwaar geraakte deelsectoren luchtvervoer en vervoer over water ten goede. Het overwegend nationaal georiënteerde wegvervoer heeft daarentegen ook volgend jaar nog last van terughoudende consumenten en investeerders.
Dramatisch
Begin van het jaar voorspelde ING al dat de transportsector aan een zware financiële test zou worden onderworpen. Met het dramatisch verlopen eerste kwartaal heeft dit duidelijk zijn beslag gekregen. Hoewel herstel zich aandient, blijft de markt kwetsbaar door flinke overcapaciteit. Kenmerkend is dat de pijn van de terugval ongelijk verdeeld is. De kwetsbaarheid van een containervervoerder is bijvoorbeeld een stuk groter dan die van een distributeur van levensmiddelen, waar het volumeverlies gering is. Ook is de weerbaarheid van grote bedrijven beter en neemt de voorsprong van deze bedrijven toe. Bovendien is de test nog niet voorbij, tarieven staan nog steeds onder druk en transporteurs in de bouw en bepaalde detailhandelsbranches zullen nog een moeilijk jaar tegemoet gaan.
Weinig verbetering 2010
Getroffen bedrijven die capaciteit en overheadkosten hebben teruggebracht, hebben rentabiliteit en solvabiliteit ondersteund en zijn er nog redelijk vanaf gekomen. Bedrijven die dit niet hebben gedaan of hiervoor te klein zijn, teren verder in op hun buffers. Veel van deze bedrijven leunen op de liquiditeitsruimte die met het uitstellen van investeringen ontstaat. Per saldo is de conclusie dat de financiële weerbaarheid van de transportsector dit jaar fors is afgenomen en in 2010 niet of nauwelijks zal verbeteren. ‘
Klik hier om het volledige rapport te lezen.