In het rapport komt naar voren dat de recessie forse impact heeft gehad op de financiële weerbaarheid van bedrijven. Vooral de weerbaarheid in de autoretail en transport is momenteel laag, omdat in die sectoren ook de rentabiliteit (winstgevendheid) en solvabiliteit onder forse druk staan. Kostenbesparingen en licht verbeterde marktomstandigheden moeten voor de broodnodige winst zorgen.
Hoewel het voor herstel nog veel te vroeg is, lijkt zich in de transportsector langzaam een omslag te markeren. Dit geldt vooral voor het internationaal vervoer. De daling van de overslag in de Rotterdamse haven heeft met -13 procent een dieptepunt bereikt en groeit op kwartaalbasis weer. Ook op Schiphol is de ontwikkeling van de goederenstroom sinds de zomer een stuk minder negatief. Dit komt vooral de zwaar geraakte deelsectoren luchtvervoer en vervoer over water ten goede. Het overwegend nationaal georiënteerde wegvervoer heeft daarentegen ook volgend jaar nog last van terughoudende consumenten en investeerders.
Begin van het jaar voorspelde ING al dat de transportsector aan een zware financiële test zou worden onderworpen. Met het dramatisch verlopen eerste kwartaal heeft dit duidelijk zijn beslag gekregen. Hoewel herstel zich aandient, blijft de markt kwetsbaar door flinke overcapaciteit. Kenmerkend is dat de pijn van de terugval ongelijk verdeeld is. De kwetsbaarheid van een containervervoerder is bijvoorbeeld een stuk groter dan die van een distributeur van levensmiddelen, waar het volumeverlies gering is. Ook is de weerbaarheid van grote bedrijven beter en neemt de voorsprong van deze bedrijven toe. Bovendien is de test nog niet voorbij, tarieven staan nog steeds onder druk en transporteurs in de bouw en bepaalde detailhandelsbranches zullen nog een moeilijk jaar tegemoet gaan.
Getroffen bedrijven die capaciteit en overheadkosten hebben teruggebracht, hebben rentabiliteit en solvabiliteit ondersteund en zijn er nog redelijk vanaf gekomen. Bedrijven die dit niet hebben gedaan of hiervoor te klein zijn, teren verder in op hun buffers. Veel van deze bedrijven leunen op de liquiditeitsruimte die met het uitstellen van investeringen ontstaat. Per saldo is de conclusie dat de financiële weerbaarheid van de transportsector dit jaar fors is afgenomen en in 2010 niet of nauwelijks zal verbeteren. ‘
Klik hier om het volledige rapport te lezen.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…