Dat is te lezen in het kwartaalbericht van ING Economisch Bureau. Zo zijn zeecontainers schaars en ligt een chauffeurstekort alweer op de loer. Tegelijkertijd hebben de richtinggevende mainports Rotterdam en Schiphol het afgelopen half jaar een dubbelcijferige opleving laten zien. Toch is het waken voor hoogmoed. De bezettingsgraden zijn nog laag en de lijn van het afgelopen half jaar kan niet zomaar worden doorgetrokken. De groei is tot dusver immers gedragen door de export en de voorradenaanvulling. Bovendien is de financiële- en kaspositie van veel transporteurs nog precair.
‘Voor 2010 verwachten we wel weer een totale volumegroei van 3,5%. Het cyclische luchtvervoer herstelt het sterkst (8%), terwijl het wegvervoer door een zwakke consumptie en het opschorten van bouwplannen achterblijft (1,9%). Hoewel het vrachtprijsniveau nog altijd ondermaats is, zijn hier eindelijk wat positieve tekenen. Daarbij keert het vertrouwen langzaam terug en dat is op zich al een zegen.’
Tata Steel Nederland moet in het eerste kwartaal van 2025 opnieuw stevig de broekriem aanhalen.…
Met 370 deelnemers was de Precisiebeurs al in mei uitverkocht. Beursorganisator Mikrocentrum, het verbindende platform…
Het Amerikaanse SurfacePrep heeft familiebedrijf Leering uit Hengelo overgenomen. Leering, actief in straal- en oppervlaktetechniek…
Metaalbedrijf Van Schijndel Metaal en Elektrolas, beide uit Noord-Brabant, hebben een onbemande laserlascel ontwikkeld die…
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…