De elektrowagens van Spijkstaal zijn bedoeld om grote hoeveelheden goederen over grotere afstanden te transporteren. Bloemenveilingen, autofabrikanten en luchthavens behoren tot de vaste afnemers. Voor transport binnen is het gebruik van elektrische voertuigen verplicht en een geaccepteerde zaak, voor buiten ligt dat volgens Heijboer anders.
‘Voor transport buiten zal het nog heel lang duren voordat elektro-aandrijving gelijkwaardig is aan aandrijving door brandstofmotoren. In een aantal gevallen wordt buiten al succesvol met elektrowagens gereden. De markt is echter nog klein. Dat maakt van Spijkstaal een nichespeler. Wij proberen de rendabele hoekjes op te zoeken in elektrisch aangedreven voertuigen voor het horizontale transport van goederen en personen. De klant moet nu al geld kunnen verdienen met zijn schone voertuigen.’
Bij het grote publiek is Spijkstaal, waar zestig mensen werken, bekend van de melk- en SRV wagens. Het meest in het oog lopende product van het bedrijf in de afgelopen tijd is een volledig elektrisch aangedreven vuilniswagen.
De Ecotruck 7000 die samen met afvaldienstverlener Van Gansewinkel is ontwikkeld, is volgens Heijboer een goed voorbeeld van een nieuwe product-marktcombinatie die is gevonden. ‘Wij volgen de wensen van de klant. Van Gansewinkel wil het inzamelen van afval schoner en efficiënter maken. Daar past een elektrische vuilniswagen naadloos in.’
De elektrische vuilniswagen is een wereldprimeur. De innovatie zit hem onder meer in nieuwe batterijtechnologie. ‘De wagen wordt aangedreven door lithium-ion-ijzerfosfaat batterijen. Die zijn veel lichter dan de traditionele batterijen. Het laadvermogen van de wagen is nu 2.000 kilo. Voorheen zou dat maximaal 500 kilo zijn geweest en dan is rendabel ophalen van afval geen haalbare kaart’, aldus Heijboer.
De Ecotruck 7000 loopt in milieuzone Rotterdam inmiddels een half jaar op proef en voldoet uitstekend, verklaart Heijboer. ‘De hightech wagen is kleiner dan de brandstofwagens maar haalt net zoveel vuil op. In het verkeer is hij wendbaarder en geeft minder overlast. De elektromotor is milieuvriendelijk en heeft ter plaatse geen CO2-uitstoot. De batterij wordt geladen met groene stroom. Zelfs als grijze stroom zou worden gebruikt, is de totale uitstoot bij de stroomproductie maar ongeveer een kwart van een vergelijkbare situatie met brandstofvoertuigen.
De wagen heeft een heel aparte cabine met een lage instaphoogte die arbo technisch heel vriendelijk is voor de beladers. En, niet onbelangrijk, ook het publiek vindt de stille wagen een prettige verschijning op straat.’
Spijkstaal loopt sinds jaar en dag als bedrijf zelf voorop bij duurzaam ondernemen. ‘Een bedrijf moet altijd goed voor zijn mensen zorgen en goed voor de planeet, en moet winst maken.’ Heijboer benadrukt dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) niet meer dan logisch is. ‘Zuinig omgaan met middelen en grondstoffen is bij Spijkstaal onderdeel van de bedrijfscultuur.’
‘Wij scheiden bijvoorbeeld 26 soorten afval. Dat is in ons eigen belang want aan elk materiaal hangt een verschillend prijskaartje om het te verwerken. Om het afval te beperken, hebben we met onze toeleveranciers afspraken gemaakt over gebruik en hergebruik van verpakkingsmaterialen.’
Bij Spijkstaal wordt sinds tien jaar een milieubarometer bijgehouden die inzicht geeft in de milieulasten. Daaruit blijkt dat de milieubelasting van het bedrijf sinds 1999 met 60 procent is verminderd en dat de uitstoot tot ongeveer eenderde is teruggebracht. ‘Onze milieukosten zijn in die periode flink gedaald en zouden bij ongewijzigd beleid het dubbele zijn geweest.’
Een duurzaam milieubeleid levert Spijkstaal in vergelijking met de situatie in 1999 jaarlijks 80.000 euro op. MVO levert geld op en zorgt voor een verbetering van je concurrentiepositie’, legt Heijboer uit. Spijkstaal heeft eerder dit jaar voor zijn MVO-beleid de Metaalunie ECO-Economy Award 2009 ontvangen van minister Cramer van VROM.
Een nieuwe stap die Spijkstaal heeft gezet, is samen te werken met een conglomeraat van bedrijven die elkaar aanvullen. Daardoor is het bedrijf betrokken bij de bouw van voertuigen voor een nieuwe CO2-vrije stad in Abu Dhabi, Masdar City.
De stad wordt voor 45 duizend inwoners gebouwd op palen van 6 meter hoog. Onder de stad is onder meer ruimte voor een onbemand transportsysteem, zowel voor personen als voor goederen. ‘Het lijkt het meest op een lift, maar dan tweedimensionaal. Wij zijn bezig met de ontwikkeling van de wagens voor dat futuristische systeem’, zegt Heijboer die het project ziet als een nieuwe uitdaging om te kunnen innoveren en een bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…