Institut für Metallformung neemt magnesium warmbandwalserij in gebruik

Deze productielijn voor platte magnesium producten is een gezamenlijke ontwikkeling van de Technische Universität Bergakademie Freiberg en Magnesium Flachprodukte GmbH (MgF). MgF is een dochteronderneming van ThyssenKrupp Steel Europe AG, dat deel uitmaakt van de ThyssenKrupp Group.

Dunne magnesium platen

Magnesium is een van de lichtste metalen. Het weegt slechts een kwart van het gewicht van staal en is 35 procent lichter dan aluminium. Tot nu wordt magnesium vooral toegepast in de vorm van gietstukken voor in chassis’ of in de versnellingsbakken en motorblokken. Voor grote carrosseriedelen is het belangrijk dat er ook betaalbare dunne magnesium platen beschikbaar komen. Om deze ontwikkelingen te versnellen is de nieuwe magnesium warmbandwalserij in gebruik genomen.

De nieuwe walserij walst de vier tot zeven millimeter dikke magnesium plakken naar een dikte van iets meer dan een millimeter. Deze dikte opent de weg naar toepassingen voor carrosseriedelen. De walserij verwerkt twee ton magnesium strip per uur bij een walssnelheid van meer dan 80 meter per minuut.

Het magnesium onderzoek in Freiberg staat onder leiding van professor Rudolf Kawalla, directeur van het Institut für Metalformung aan de TU Bergakademie. Ook de TU Delft, faculteit Aerospace Engineering (prof. dr. van der Zwaag) is betrokken bij het Institut.

De ingebruikneming was onderdeel van een tweedaags symposium (22 en 23 november) over het lichtgewicht construeren met magnesium aan de TU Bergakademie, georganiseerd door ThyssenKrupp en de universiteit.

Technische Universität Bergakademie Freiberg

Magnesium Flachprodukte GmbH (MgF)  

Gerard ten Bulte

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

22 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago