Categories: Actueel

Internet of Things maakt opmars in logistiek

Het Internet of Things belooft machines en apparaten via internet met elkaar te verbinden, zodat ze met elkaar gegevens kunnen uitwisselen en op basis daarvan zelfstandig beslissingen kunnen nemen. Helemaal nieuw in de logistiek is dat concept allerminst. Rollenbanen, magazijnkranen, sorteersystemen en automatisch geleide voertuigen zijn in veel warehouses al verbonden met elkaar, met scanners, sensoren en actuators en met warehouse management en warehouse control systemen die ervoor zorgen dat elk component van het systeem op het juiste moment de juiste handeling uitvoert. De vakbeurs Logistica die van 10 tot en met 13 november plaatsvindt in Utrecht, toont de ontwikkelingen op dat gebied.

Steeds intelligenter
Nu worden deze systemen vaak nog centraal aangestuurd, maar er is een ontwikkeling richting meer intelligentie in de componenten die een decentrale aansturing mogelijk maakt. Dat betekent dat de componenten zelf sneller en beter beslissingen kunnen nemen over bijvoorbeeld de beste route die een doos over een stelsel van rollenbanen kan afleggen. ‘Op termijn zullen we systemen krijgen die zichzelf opvoeden. Ze monitoren zichzelf, analyseren hoe een en ander efficiënter kan en zijn daardoor continu bezig zichzelf te optimaliseren’, vertelt Jan Vercammen, ceo van Egemin Automation.

Vercammen maakt de vergelijking met de hedendaagse auto, die dankzij alle elektronica steeds intelligenter wordt. Denk bijvoorbeeld aan de navigatiesystemen, die op basis van verkeersdrukte steeds weer de route bijstellen.

Connectiviteit in de supply chain
Vercammen noemt twee ontwikkelingen die voortvloeien uit het Internet of Things. De eerste is de mogelijkheid van systemen om voortdurend hun eigen conditie te monitoren en zelf aan te geven wanneer ze onderhoud nodig hebben. ‘Dat voorkomt dat systemen stilvallen omdat een onderdeel het heeft begeven en leidt tegelijkertijd tot lagere onderhoudskosten omdat geen onderhoudsbeurten worden ingepland die eigenlijk nog niet nodig zijn.’

Een andere ontwikkeling is het met elkaar verbinden van interne en externe logistiek. ‘Dat zijn nu vaak nog gescheiden werelden, waartussen te weinig interactie bestaat. Stel je echter voor dat we rekening houdende met files een betrouwbare inschatting kunnen maken van de aankomsttijd van vrachtauto’s. Als de vrachtauto die communiceert aan het warehouse management systeem, kan dit systeem automatisch de planning aanpassen zodat de goederen op het juiste moment op de expeditievloer klaar staan. De connectiviteit in de supply chain zal nog verder moeten verbeteren.’

Standaardisatie is uitdaging
Voordat dit soort mogelijkheden werkelijkheid worden, zullen er verdere stappen moeten worden gezet op het gebied van standaardisatie. Slimme machines en apparaten zullen nog sneller en eenvoudiger aan elkaar gekoppeld moeten worden – plug and play – en met elkaar gegevens moeten kunnen uitwisselen. Dat geldt ook voor hef- en magazijntrucks, stelt Vercammen. ‘We gaan naar een toekomst met hybride oplossingen, waarin mensen en machines nauw met elkaar zullen samenwerken. Manuele processen en systemen blijven nodig omdat sommige processen nooit helemaal te automatiseren zijn’, stelt de ceo van Egemin Automation, dat dit voorjaar is overgenomen door de KION Group, het bedrijf achter de heftruckmerken Linde en Still.


‘Bedrijven willen systemen die op elkaar aansluiten. Als leveranciers zullen we niet alleen betrouwbare, maar ook flexibele systemen moeten bieden. De leveranciers van systemen die in staat zijn op klantspecifieke wensen in te spelen, zijn de winnaars van de toekomst.’

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago