‘Inzet ecocombi’s moet makkelijker en levert jaarlijks 24 miljard euro op’

 

In het rapport is een kosten-batenanalyse gemaakt van  het effect van de inzet van ecocombi’s op vervoer, verkeersveiligheid, milieu en infrastructuur. Ecocombi’s zijn langere vrachtauto’s met een maximum lengte van 25,25 m en een maximum gewicht van 60 ton. Twee ecocombi’s kunnen dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als drie standaard vrachtautocombinaties.

Verbod opheffen

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO vinden dat de resultaten bevestigen dat ook andere lidstaten de ecocombi’s op grote schaal moeten toestaan. Nu is dat in de meeste lidstaten nog verboden, terwijl Nederland wel deze mogelijkheid biedt. ‘Het toestaan van ecocombi’s geeft de economie een enorme impuls, en dat is hard nodig gelet op de huidige recessie’, zo stellen de organisaties.

TLN en EVO hopen dat het eindrapport zal leiden tot een aanpassing van de EU-richtlijn voor maten en gewichten, waardoor grensoverschrijdend vervoer met ecocombi’s van 25,25 meter en 60 ton in de nabije toekomst mogelijk wordt.

Milieu

Het rapport bevestigt dat een Europese inzet van ecocombi’s grote voordelen op milieugebied oplevert. Zo zijn ecocombi’s 12 procent energie efficiënter en stoot het wegvervoer bij inzet van ecocombi’s 3,5 procent minder CO2 uit. Ook concludeert men dat het aantal verkeersongelukken mogelijk afneemt doordat er minder vrachtauto’s nodig zijn om dezelfde hoeveelheid spullen te vervoeren. Het rapport stelt verder vast dat bruggen en viaducten in bijna alle Europese lidstaten voertuigen van 25,25 meter en van 52 ton aan kunnen.

Angst

Spoor- en binnenvaartvervoerders zijn uit angst voor het verlies van marktaandeel tegen de inzet van ecocombi’s. Uit het onderzoek blijkt echter dat hun vrees geheel onterecht is. Verwacht wordt dat het totale transport de komende jaren zal groeien en dat ook spoor en binnenvaart daarvan zullen profiteren.

De redactie

Recent Posts

Iteq investeert volop

Iteq zet een grote stap richting productie-innovatie met de installatie van een geavanceerde pons/laser-combinatiemachine, de…

17 uur ago

Column Kasper Weigand: Magazine

In een vol medialandschap worden ondernemers, ook in de maakindustrie, van alle kanten bestookt met…

21 uur ago

Europese staalmarkt blijft onder druk

De Europese staalmarkt ziet zich geconfronteerd met aanhoudende tegenwind. Door een combinatie van teruglopende vraag,…

2 dagen ago

Nieuwe algemeen directeur voor Vereniging High Tech NL

Het bestuur van Vereniging High Tech NL heeft Eric-Mark Huitema aangesteld als nieuwe algemeen directeur.…

2 dagen ago

Open Huis Dormac toont transformatie van handelshuis naar full servicepartner

Dit jaar viert Dormac CNC Solutions, technologiepartner voor de Nederlandse verspaning, zijn zeventigjarig bestaan. Het…

2 dagen ago

Modernisering machinepark maakt productietoename mogelijk bij metaalafdeling sociaal werkleerbedrijf

De metaalafdeling van EMCO-groep, een sociaal werkleerbedrijf uit Emmen, heeft recent een nieuwe kantbank van…

2 dagen ago