In het rapport is een kosten-batenanalyse gemaakt van het effect van de inzet van ecocombi’s op vervoer, verkeersveiligheid, milieu en infrastructuur. Ecocombi’s zijn langere vrachtauto’s met een maximum lengte van 25,25 m en een maximum gewicht van 60 ton. Twee ecocombi’s kunnen dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als drie standaard vrachtautocombinaties.
Verbod opheffen
Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO vinden dat de resultaten bevestigen dat ook andere lidstaten de ecocombi’s op grote schaal moeten toestaan. Nu is dat in de meeste lidstaten nog verboden, terwijl Nederland wel deze mogelijkheid biedt. ‘Het toestaan van ecocombi’s geeft de economie een enorme impuls, en dat is hard nodig gelet op de huidige recessie’, zo stellen de organisaties.
TLN en EVO hopen dat het eindrapport zal leiden tot een aanpassing van de EU-richtlijn voor maten en gewichten, waardoor grensoverschrijdend vervoer met ecocombi’s van 25,25 meter en 60 ton in de nabije toekomst mogelijk wordt.
Milieu
Het rapport bevestigt dat een Europese inzet van ecocombi’s grote voordelen op milieugebied oplevert. Zo zijn ecocombi’s 12 procent energie efficiënter en stoot het wegvervoer bij inzet van ecocombi’s 3,5 procent minder CO2 uit. Ook concludeert men dat het aantal verkeersongelukken mogelijk afneemt doordat er minder vrachtauto’s nodig zijn om dezelfde hoeveelheid spullen te vervoeren. Het rapport stelt verder vast dat bruggen en viaducten in bijna alle Europese lidstaten voertuigen van 25,25 meter en van 52 ton aan kunnen.
Angst
Spoor- en binnenvaartvervoerders zijn uit angst voor het verlies van marktaandeel tegen de inzet van ecocombi’s. Uit het onderzoek blijkt echter dat hun vrees geheel onterecht is. Verwacht wordt dat het totale transport de komende jaren zal groeien en dat ook spoor en binnenvaart daarvan zullen profiteren.
Iteq zet een grote stap richting productie-innovatie met de installatie van een geavanceerde pons/laser-combinatiemachine, de…
In een vol medialandschap worden ondernemers, ook in de maakindustrie, van alle kanten bestookt met…
De Europese staalmarkt ziet zich geconfronteerd met aanhoudende tegenwind. Door een combinatie van teruglopende vraag,…
Het bestuur van Vereniging High Tech NL heeft Eric-Mark Huitema aangesteld als nieuwe algemeen directeur.…
Dit jaar viert Dormac CNC Solutions, technologiepartner voor de Nederlandse verspaning, zijn zeventigjarig bestaan. Het…
De metaalafdeling van EMCO-groep, een sociaal werkleerbedrijf uit Emmen, heeft recent een nieuwe kantbank van…