Nog los van het elektrisch rijden, zijn er twee zaken die een stempel op de huidige automobielindustrie drukken. Er komen steeds méér modellen en deze volgen elkaar sneller op. Tegelijk zoeken de fabrikanten naar middelen om de productie zo lean als mogelijk te maken. Filip Dehing, business unit manager RapidFit+ bij Materialise, zette tijdens Materialise World Summit onlangs uiteen hoe 3D-printen hierin een rol speelt. Niet de onderdelen worden geprint, wel opspanmiddelen voor de prototype ontwikkeling. ‘De auto-industrie moet sneller nieuwe modellen op de markt brengen en wil goedkoper zijn.’ Daarnaast 3D-print Materialise veel hulpmiddelen voor de assemblage-afdelingen.
Lees verder: ‘We maken wijzigingen snel en goedkoop realiseerbaar’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…