Categories: Actueel

Jacht naar lager brandstofverbruik helpt aluminium

Terwijl de koperprijzen dit jaar met veertien procent zijn gedaald en van ijzer met acht procent, is aluminium 0,1 procent duurder geworden. Dat lijkt de moeite niet waard maar het markeert een verbetering in een jaar waarin de prijs van aluminium daalde tot de laagste waarde sinds 2009. De hoogste prijs is geregistreerd in 2011, toen er 2,8 duizend dollar per ton werd betaald.

Aluminiumproducenten zols Alcoa en Rio Tinto voorspellen dat de vraag (met zo’n vier procent per jaar) zal blijven stijgen in de komende periode tot 2025 omdat het lichte metaal in toenemende mate de belangstelling heeft van autofabrikanten, de transportwereld en de vliegtuigindustrie. ‘s Werelds grootste producent van aluminium, United Co. Rusal, verwacht dat de autoindustrie tot 65 procent meer aluminium gaat afnemen, tot een 23 miljoen ton in het jaar 2020.

Aluminium wordt al heel lang gebruikt in portieren, motorkappen en daken maar het is moeilijker te lassen dan staal wat een beperking is in de autoproductie. In Europa bevatten nieuwe auto’s al gemiddeld 140 kilo aan aluminium.  Ondertussen proberen de staalfabrikanten de toepassing van aluminium te remmen, door nieuwe producten op de markt te brengen. De grootste staalfabrikant van de wereld, ArcelorMittal, heeft afgelopen najaar nog gezegd dat een nieuwe reeks van producten voor autofabrikanten tot 174 kilogram aan gewichtsbesparing per auto zou kunnen opleveren. Maar misschien is de staalindustrie te laat.

Doorbraken in lastechniek hebben het Amerikaanse Ford geholpen om zijn zeer goed verkopende F150 pick-up te produceren met een aluminium cabine/carrosserie. Dat is belangrijk om in 2025 te kunnen voldoen aan de brandstofverbruiksnorm van 4,3 liter per 100 km – bijna de helft van de norm voor 2011. “Technologische voordelen hebben legeringen met aluminium sterker gemaakt dan staal”, volgens analist Steve Man van Bloomberg Intelligence in een bericht in Automotive News. Nieuwe stansmethoden maken het mogelijk aluminium onderdelen te maken in meer complexe vormen. De vraag naar aluminium autoplaatwerk zal in de Noord-Amerika bijna verviervoudigen tot 1,78 miljoen ton in het decennium tot 2025, denkt Alco, de grootste aluminiumproducent van de VS. (bron: Bloomberg / Automotive News)

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago