‘Ik heb wat technische vragen over een van uw trucks, die ik wil kopen. Kunt u me doorverbinden met uw man?’ Hoe vaak ondernemer Jacqueline van der Aa dit al gehoord heeft, weet ze niet, maar doorverbinden doet ze niet. Ze heeft zelf namelijk genoeg knowhow om klanten te woord te staan. Ze houdt zich met haar bedrijf Wello dan ook prima staande in een typische mannenwereld.
Gebruikte heftrucks
Het in- en verkopen van gebruikte vrachtwagens, met of zonder schade. Dat is de kernactiviteit van dit bedrijf. Voor zover Van der Aa weet, is zij de enige vrouw in Nederland, die een dergelijke onderneming runt. Bijzonder is bovendien dat haar werkzaamheden niet alleen bestaan uit het verhandelen van (beschadigde) vrachtwagens, maar dat ze ook op technisch gebied een serieuze gesprekspartner is.
‘Ik weet op dit gebied voldoende. Ik kruip dan ook vaak onder de trucks om er precies achter te komen hoe de onderkant eruit ziet als er schade is. Over de motoren weet ik ook genoeg om in te schatten wat precies moet worden vervangen. En moet er gereden worden, dan doe ik dat ook zonder problemen. Of dat grote of kleine wagens zijn, maakt me niet uit, want ik heb alle rijbewijzen’, vertelt ze.
‘Klanten die voor het eerst met mij te maken krijgen, reageren verschillend. Ik doe veel zaken met relaties in het voormalige Oostblok en die vinden het heel normaal en leuk dat ik als vrouw dit werk doe. Maar klanten uit landen als Dubai en Egypte kijken vreemd op als ze met mij te maken krijgen. Sommige mannen zijn in eerste instantie zelfs agressief, maar als ze ervaren dat ik verstand van zaken heb, is die houding snel over. Het is gewoon een kwestie van wennen.’
Beste leerschool
De technische kennis kreeg deze ondernemer van jongs af aan met de paplepel ingegoten. Haar vader had namelijk een bedrijf in de revisie van truckmotoren. Als ze vroeger in zijn werkplaats kwam, mocht ze motoren uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. ‘Mijn vader vond dit de beste leerschool voor het geval ikzelf ook in deze business iets wilde beginnen. Ik bracht ook een tijdje vrachtwagens voor hem weg en reed daarmee door alle delen van Europa. Uiteindelijk ben ik vanuit zijn bedrijf voor mezelf begonnen.’
Van der Aa draait nu een paar jaar zelfstandig en is niet ontevreden over de gang van zaken. In de verzekeringswereld heeft ze een goede naam opgebouwd. Zo wordt ze geregeld gebeld of ze mee wil bieden op een truck met schade. Daarnaast koopt ze veel trucks in, die via internet worden aangeboden. Afnemers voor trucks met schade bevinden zich vooral in Oost-Europa.
Gebruikte onderdelen
Wel maakt Van der Aa nu moeilijke tijden door, want de prijzen rijzen de pan uit en de handel van de trucks ligt (net zoals de hele autohandel) zo’n beetje plat. Maar echt zorgen maakt ze zich hier niet over. Ze begon namelijk voor zichzelf met het verhandelen van gebruikte truckonderdelen en kan daar in deze economische dip nog steeds een redelijke omzet uit halen.
Tijdens het interview wordt ze bijvoorbeeld diverse malen gebeld voor onderdelen. ‘Ik krijg veel telefoontjes vanuit deze markt. Daar ben ik nu zeer blij mee. Daarnaast hoop ik dat het afzetgebied voor de trucks wel weer aantrekt, maar dat is gewoon afwachten.’
Tata Steel Nederland moet in het eerste kwartaal van 2025 opnieuw stevig de broekriem aanhalen.…
Met 370 deelnemers was de Precisiebeurs al in mei uitverkocht. Beursorganisator Mikrocentrum, het verbindende platform…
Het Amerikaanse SurfacePrep heeft familiebedrijf Leering uit Hengelo overgenomen. Leering, actief in straal- en oppervlaktetechniek…
Metaalbedrijf Van Schijndel Metaal en Elektrolas, beide uit Noord-Brabant, hebben een onbemande laserlascel ontwikkeld die…
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…