Jongeren in contact met techniek op Hannover Messe

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Op de Hannover Messe gaat het niet alleen om techniek, maar ook om de talenten van de toekomst. Maar liefst vierhonderd Nederlandse scholieren kwamen kijken naar robots en digitale hoogstandjes.

Minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) was maandag op de beurs aanwezig om zich te richten op het thema ‘human capital’: welke skills zijn nodig voor de beroepen van de toekomst en hoe trekken we een variatie aan toptalent aan? Bussemaker lanceerde het programma ‘Women In Science Excel’ (Wise) dat bedoeld is om internationaal, wetenschappelijk toptalent aan te trekken. Maar 17 procent van de beste wetenschappers is vrouw. Volgens Bussemaker stijgt het aantal vrouwen in de sector snel, met zo’n 15 tot 20 procent per jaar. Onlangs heeft ‘Girls Day‘ plaatsgevonden, waarbij meisjes kennis maken met techniek.

De arbeidsmarkt verandert door nieuwe technologie en innovaties razendsnel. Studenten moeten opgeleid worden voor beroepen die nog niet bestaan. Meer jongeren in contact brengen met techniek is daarom een speerpunt van Bussemaker.

Koninklijke Metaalunie steunt Bussemaker in deze visie. Het is voor Metaalunie dan ook een van de vier punten die in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in 2017 nadrukkelijk de aandacht gaan krijgen. Een goed ondernemersklimaat geeft de mkb-metaalbedrijven de ruimte om hun vakmanschap optimaal te kunnen inzetten voor een productieve maakindustrie, die zowel binnen Nederland als internationaal concurrerend onderneemt. Daarvoor is nodig:

  • Beschikbaarheid van goed opgeleide vakmensen.
  • Een goed functionerende arbeidsmarkt.
  • Aandacht voor product- en procesinnovatie.
  • Minder en eenvoudige regels.

Koninklijke Metaalunie roept de politiek op werk te maken van deze punten om zo het MKB-Metaal te ondersteunen bij de groei van hun verdienvermogen. Per slot van rekening is een gezonde maakindustrie één van de pijlers onder een gezonde en diverse Nederlandse economie.