Jungheinrich hef- en magazijntrucks zijn sinds 2005 25 procent schoner geworden. Uit een analyse door TÜV NORD CERT blijkt dat de emissies in alle fases van de levenscyclus zijn teruggedrongen.
Jungheinrich is als enige in staat om een Tweeploegengarantie te geven: gebruikers kunnen minimaal met twee ploegen achtereen werken met één acculading. De gebruikers hoeven daardoor geen milieuonvriendelijke wisselaccu’s in te zetten. Gebruikers met een minder intensieve inzet kunnen zelfs volstaan met kleine accu’s. Volgens TÜV NORD CERT heeft dit een erg gunstige invloed op de CO2 emissies. In enkele segmenten zijn de trucks tot 37,8 procent schoner dan concurrenten.
Productie
Ook in de fabricage heeft het bedrijf vooruitgang geboekt. Bij de productie van LPG- en dieselvorkheftrucks ontstaat bijvoorbeeld ruim 37 procent minder CO2.
Refurbishment
Heftrucks en magazijntrucks worden na hun werkzame leven opgehaald en overgebracht naar een centrale, Europese revisielocatie in Dresden. Na revisie krijgen de machines een tweede leven als ‘refurbished Jungheinrich truck’. Dit zorgt voor een verdere vermindering van de CO2 emissies. Afhankelijk van het type, loopt de reductie op tot maar liefst 74 procent per gereviseerd voertuig. Omgerekend naar het totaal aantal dat Jungheinrich in 2015 op de markt bracht (zowel nieuw als gereviseerd), scheelt dat bijvoorbeeld 0,4 ton CO2 per verkochte vorkheftruck.
Jungheinrich wertk aan uitbreiding van het aandeel gereviseerde machines.
Toekomstige besparing
Jungheinrich verwacht de CO2 emissies de komende jaren nog verder te kunnen reduceren als gevolg van de ontwikkeling van nieuwe technieken zoals lithium-ion accu’s en synchroon reluctantiemotoren,. Beide ontwikkelingen kenmerken zich door meer efficiëntie en minder energieverlies. Ook introduceert Jungheinrich later dit jaar een nieuwe lijn hoog efficiënte acculaders voor zijn lithium-ion accu’s.