Steeds meer mensen zijn bereid om meer te betalen voor een milieuvriendelijke auto. Wereldwijd investeert de auto-industrie daarom in elektrische en hybride voertuigen. Desondanks worden West-Europese autofabrikanten niet als bijzonder milieuvriendelijk ingeschat. Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants en TNS Infratest.
Op de vraag welke automerken de respondenten inschatten als het meest milieuvriendelijk, noemde meer dan de helft van de ruim duizend respondenten Toyota. Slechts 19 procent noemt de vooraanstaande merken BMW en Renault als milieuvriendelijk. Op de vraag welke fabrikant zij het meest associëren met elektrische en hybride auto’s, komt Toyota weer als beste uit de bus (36 procent), op afstand gevolgd door Honda (8 procent). Ook hier worden de prominente West-Europese merken zeer laag ingeschat. ‘De huidige Toyota Prius biedt niet meer de best in class performance. De Japanse autofabrikant weet de hybride auto echter steengoed in de markt te zetten. Westerse autofabrikanten kunnen hier nog van leren’, zegt René Seyger, partner van Roland Berger in Nederland. Ook op de Autorai in Amsterdam was weer erg veel aandacht voor hybride. ‘Maar de concurrentie met de dieselmotor is nog niet over. Ook daar worden aanzienlijke verbeteringen gerealiseerd’, aldus Seyger.
Klanten bewust maken
In vergelijking met twee jaar geleden zijn meer mensen bereid om meer te betalen voor auto’s die minder CO2 uitstoten, zo blijkt uit het onderzoek. Het percentage respondenten dat bereid is om meer dan 2.000 euro extra te betalen voor een milieuvriendelijke auto, steeg van 14 naar 20 procent. Seyger: ‘De meeste consumenten zijn erg geïnteresseerd in alternatieve energiesystemen. Efficiënte, lage emissie is een belangrijke factor voor de consument. Fabrikanten die erin slagen om niet alleen spoedig goede technologische oplossingen te bieden, maar de klanten hier ook bewust van maken, zullen de winnaars van de komende jaren zijn.’