Het Keurmerk Klantgericht Bouwen is 72 bouwondernemingen rijker. Deze maand werden de bedrijven, die beter scoren dan de gemiddelde Nederlandse bouwondernemer, toegevoegd aan het keurmerk.
De bouwers onderscheiden zich als het gaat om klanttevredenheid en het beperken van opleveringsgebreken. Omdat zij al hun huizen met een waarborgregeling aanbieden, is de koper verzekerd van afbouw van zijn woning als de bouwer onverhoopt failliet gaat.
Het keurmerk is in deze onzekere tijden daarom belangrijker dan ooit. Het wordt verstrekt door de in 2003 opgerichte Stichting Klantgericht Bouwen, een initiatief van Vereniging Eigen Huis en Bouwend Nederland.
Opleveringsgebreken
In 2008 leverden klantgerichte bouwers nieuwe woningen op met gemiddeld 14,8 opleveringsgebreken. Dat is een lichte verbetering ten opzichte van de jaren daarvoor en het beste resultaat in vier jaar. De gemiddelde Nederlandse bouwer leverde vorig jaar zijn woningen op met 21,9 gebreken.
Ook dit jaar ontvangen twee bouwondernemingen die in 2008 excelleerden in dienstverlening en opleveringsprestaties een extra prijs. Daarmee vervullen zij een voorbeeldfunctie voor de bouw in Nederland. Tot beste Klantgerichte Bouwers 2009 werden Dijkman Bouw uit Warnsveld en Bouw- en Handelmaatschappij Adriaan van Erk uit Bergambacht uitgeroepen.
Kwart nieuwbouwproductie
Het keurmerk geeft door continu meten inzicht in de kwaliteit van bouwondernemingen. Met de uitkomsten kunnen aangesloten bedrijven hun bedrijfsprocessen verbeteren. In 2008 namen bijna 120 bedrijven deel aan het initiatief Klantgericht Bouwen. Gezamenlijk meldden zij 10.000 koopwoningen aan, wat neerkomt op bijna 25 procent van de totale jaarlijkse nieuwbouwproductie in Nederland.