Het repareren en modificeren van schepen vraagt specifieke kennis en kunde die de algemene technische opleidingen niet bieden. Het keuzedeel Scheepsreparatie en -modificatie voorziet wel in deze behoefte. Het keuzedeel omvat 480 studie-uren en is mede mogelijk gemaakt door de regiodeal MCU.
Het is ontwikkeld door de technische opleidingen van Firda in Emmeloord in samenwerking met de brancheorganisatie NMT (Netherlands Maritime Technology), OBM Oost en de Maritieme Techniekopleidingen van Firda. Ook het regionale maritieme bedrijfsleven is betrokken, onder meer door leer-werkplekken ter beschikking te stellen.
‘We onderschatten wel eens hoe bijzonder de scheepsbouw is in Nederland’, zegt docent Roelof Oost bij de Maritieme Techniekopleidingen van Firda. ‘Ongeveer 30% van de marktwaarde van ’s werelds superjachten wordt hier gebouwd. Denk ook aan de bouw van snelle tenders of de omvang van de offshore sector. Juist daarom is het zo belangrijk dat we voldoende vakmensen voor de scheepsbouw houden.’
Oost: ‘De kennis en vaardigheden die studenten opdoen met het keuzedeel zijn vastgesteld in samenwerking met werkgevers, branches en andere partners om aan te sluiten bij behoeften van werkgevers. Na het afronden van het keuzedeel Scheepsreparatie en -modificatie kan de student zich verder verdiepen in de scheeps- en jachtbouw door de opleiding Maritieme Techniek te gaan doen in Sneek.’
Er is veel animo voor de opleiding. Ook van studenten die nog niet per se richting de scheepsbouw willen, maar wel geïnteresseerd zijn in de techniek. Oost: ‘De meeste studenten beginnen wat afwachtend, maar worden gaandeweg steeds enthousiaster. De combinatie van theorie en praktijk spreekt ze aan. En het mooie is dat ze in het keuzedeel technieken leren toepassen die de technische opleiding niet biedt.’ Dankzij de regiodeal MCU zijn er financiën om speciale machines aan te schaffen, zoals een platenwals. Hiermee kunnen studenten leren om platen te walsen en zo bijvoorbeeld een bolder te maken waarmee je een schip vastlegt. Dat leren ze niet in de reguliere technische opleidingen. Ook snijbranders, snijhoeken en een staalbuigmachine zijn aanwezig. Oost: ‘Dit alles helpt mij als docent om jongeren enthousiast te maken voor het mooie vak van de scheepsbouw. Het is een mooie sector waar Nederland trots op mag zijn. En goed personeel is de belangrijkste factor om innovatieve scheepsbouwprojecten mogelijk te maken.’
Tom Bos rondde het keuzedeel Scheepsreparatie en -modificatie inmiddels af. Bos studeert Werktuigbouwkunde bij Firda in Emmeloord en vindt het keuzedeel een interessante uitdaging. ‘Ik woon vlakbij Huisman en ben altijd al nieuwsgierig naar wat er komt kijken bij de scheepsbouw. Tijdens het keuzedeel hebben we een bolder, anker, trossengeleider en een dubbele bolder gemaakt. Voor het examen hadden we twee dagen de tijd om een huisbeplating te maken op basis van een bouwpakket. Het mooie van scheepsbouw is dat je veel met de hand werkt. Bij Werktuigbouw werken we meer met computergestuurde machines. Bij het keuzedeel gingen we aan de slag met elektrolassen en de handmatige plasmasnijder. Dat vond ik heel mooi. Naast de praktijk is er een deel theorie waarin je leert over schepen en scheepsonderdelen. Ook hebben we een rondleiding gehad bij Huisman. Ik heb gezien dat de scheepsbouw zeker een mooie sector is om in te werken.’
Ook Sanne Platje heeft het keuzedeel Scheepsreparatie en -modificatie succesvol doorlopen. Zij volgt de opleiding Allround constructiewerker bij Firda in Emmeloord en koos voor het keuzedeel Scheepsbouw om ook iets anders te leren. Ze vertelt: ‘Ik heb er veel van geleerd. Het leuke van het keuzedeel is dat je andere technieken leert en andere dingen gaat maken dan in het allround constructiewerk. Voor mijn afstudeerproject heb ik plaatstaal gebogen en gewerkt met de wals en de snijbrander. Het werk is vaak wat preciezer en meer met de hand, dat spreekt me wel aan.’ Zowel Bos en Platje weten nog niet of ze verder willen in de scheepsbouw. Als BBL-studenten hebben ze al een baan en daar zijn ze voor nu tevreden mee. Maar, zo zeggen ze beiden: ‘Dankzij het keuzedeel kennen we meer technieken en hebben we meer banen om uit te kiezen voor de toekomst.’
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…
Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…