Henkel is pakweg drie á vier jaar geleden een nieuwe marketingweg ingeslagen voor zijn lijmmerk Loctite. Voor Henkel blijken webinars een schot in de roos te zijn. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen.
Het kernaanbod van Loctite zijn universele structurele lijmen, afdichtingsmiddelen en coatings, een complex industrieel gebruiksproduct. Voordat je aan een webinar begint, moet je je het volgende afvragen, stelt Peter de Jong, marketing manager bij Henkel. In welke vorm ga je de productgerichte informatie presenteren? Welke marketingvorm kun je complexe informatie over bijvoorbeeld de werking en toepassing van UV-uithardende lijmen over te brengen bij de klant?
‘Een webinar is zo toegankelijk en laagdrempelig omdat het video is. En geen statische praktijkles in een relatief saai, grijs leslokaal. Tegenwoordig leven we in een wereld van gif’jes en vloggers, bewegend beeld dus. Video (en animaties) worden veel beter bekeken én onthouden dan stilstaande content. Een marketingvorm voor het lijmmerk Loctite waar leverancier Henkel zeker geen spijt van heeft’, concludeert De Jong.
Uitvoering webinar
‘Onze webinars duren gemiddeld 30 tot 45 minuten met nadien vaak een kwartiertje vraag en antwoord, meer heb je niet nodig’, vertelt Maarten Adolf, manager distribution Benelux & Sales Industry van Henkel. ‘Wat je wel nodig hebt, is een knaller van een eerste webinar. Die moet gewoon goed zijn.’ Bij technische problemen haken je kijkers direct af en ben je die potentiële klant kwijt. Een tweede tip 2 is gebruik twee presentatoren. ‘Die tweede presentator moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat de techniek in orde is, zoals het wisselen van de slides en de coördinatie van de vragen. De presentator heeft dan als enige taak om boeiend en helder de informatie over te brengen’, zegt Adolf.
Live of opgenomen?
Henkel produceert voornamelijk vooraf opgenomen webinars. ‘Maar dat ligt geheel aan je boodschap en doelgroep hoor’, vertelt De Jong. Het voordeel van een live webinar is dat je er echt een event van kunt maken, een interessant en exclusief ding waar je gewoon bij wil zijn: alleen te volgen op deze datum op dit tijdstip! Kortom: een live webinar heeft een hoog ‘komt dat zien’-gehalte. En dat is weer een trigger zodat men zich aanmeld of inschrijft voor de webinar. Weliswaar, als het om de kijkcijfers achteraf gaat, scoort een vooraf opgenomen webinar weer beter. Niet iedereen kan namelijk op die ene dag op dat ene tijdstip klaar zitten voor je webinar. File, bijvoorbeeld ;).
En wat te denken van een combinatie. Een live webinar die op een later tijdstip door iedereen kan worden teruggekeken.
Enkele voordelen van webinars op een rijtje:
- de boodschap van je product of dienst gecommuniceerd via een webinar is toegankelijker, aantrekkelijker en gemakkelijker te verwerken voor de doelgroep;
- de doelgroep kan de praktijkles bekijken/volgen op een eigen locatie in plaats van zichzelf te moeten verplaatsen naar een externe locatie of leslokaal;
- er is geen event locatie of leslokaal nodig om de praktijkles te geven, er kan immers altijd wel ergens een computer of device worden vrijgemaakt;
- je hebt zekerheid van overbrenging van productgerichte en specifieke informatie over je product of dienst, terwijl tijdens een niet gefilmde seminar, lezing of workshop de kans groot is op afwijking van het onderwerp door zowel de presentator(en) als de deelnemers/bezoekers;
- een webinar is live te geven maar ook vooraf op te nemen: in dit laatste geval is je praktijkles dus niet ‘nadelig exclusief’ maar achteraf te versturen naar je doelgroep zodat deze de webinar kan bekijken wanneer hij/zij zelf wil, of zelfs herbekijken;
- het volgen van de webinar kan anoniem, waardoor vragen stellen nadien toegankelijker is.