Het kernaanbod van Loctite zijn universele structurele lijmen, afdichtingsmiddelen en coatings, een complex industrieel gebruiksproduct. Voordat je aan een webinar begint, moet je je het volgende afvragen, stelt Peter de Jong, marketing manager bij Henkel. In welke vorm ga je de productgerichte informatie presenteren? Welke marketingvorm kun je complexe informatie over bijvoorbeeld de werking en toepassing van UV-uithardende lijmen over te brengen bij de klant?
‘Een webinar is zo toegankelijk en laagdrempelig omdat het video is. En geen statische praktijkles in een relatief saai, grijs leslokaal. Tegenwoordig leven we in een wereld van gif’jes en vloggers, bewegend beeld dus. Video (en animaties) worden veel beter bekeken én onthouden dan stilstaande content. Een marketingvorm voor het lijmmerk Loctite waar leverancier Henkel zeker geen spijt van heeft’, concludeert De Jong.
‘Onze webinars duren gemiddeld 30 tot 45 minuten met nadien vaak een kwartiertje vraag en antwoord, meer heb je niet nodig’, vertelt Maarten Adolf, manager distribution Benelux & Sales Industry van Henkel. ‘Wat je wel nodig hebt, is een knaller van een eerste webinar. Die moet gewoon goed zijn.’ Bij technische problemen haken je kijkers direct af en ben je die potentiële klant kwijt. Een tweede tip 2 is gebruik twee presentatoren. ‘Die tweede presentator moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat de techniek in orde is, zoals het wisselen van de slides en de coördinatie van de vragen. De presentator heeft dan als enige taak om boeiend en helder de informatie over te brengen’, zegt Adolf.
Henkel produceert voornamelijk vooraf opgenomen webinars. ‘Maar dat ligt geheel aan je boodschap en doelgroep hoor’, vertelt De Jong. Het voordeel van een live webinar is dat je er echt een event van kunt maken, een interessant en exclusief ding waar je gewoon bij wil zijn: alleen te volgen op deze datum op dit tijdstip! Kortom: een live webinar heeft een hoog ‘komt dat zien’-gehalte. En dat is weer een trigger zodat men zich aanmeld of inschrijft voor de webinar. Weliswaar, als het om de kijkcijfers achteraf gaat, scoort een vooraf opgenomen webinar weer beter. Niet iedereen kan namelijk op die ene dag op dat ene tijdstip klaar zitten voor je webinar. File, bijvoorbeeld ;).
En wat te denken van een combinatie. Een live webinar die op een later tijdstip door iedereen kan worden teruggekeken.
Enkele voordelen van webinars op een rijtje:
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…