Metaalleverancier MCB beweert sinds enkele maanden als eerste in hun sector actief te zijn met track & trace. Klanten kunnen in de webportal zien of hun bestelling onderweg is en zo ja: wat de verwachte aankomsttijd is. De eerste gebruikers zijn enthousiast: ‘We hebben er veel baat bij, je hoeft niet te wachten en niet te bellen.’
Sales director Erik Spikmans licht toe: ‘Eén van de grootste wensen van onze klanten was om inzicht te hebben in het moment van leveren. Ze moesten in het verleden vaak bellen, dat kost natuurlijk veel tijd. Ook voor onze verkopers, en voor de transportafdeling die de vraag meestal moest beantwoorden.’
Tot op de minuut
IT-collega Michiel van Montfort legt uit hoe het project werd aangepakt: ‘We hebben transportsoftware waar we onze vrachtwagens in plannen op het gebied van afstanden, rijtijden, snelheden, adressen, lostijden noem maar op. Een volledige planning, die tot op de minuut gaat.’
‘Die informatie vertalen we nu via ons ERP-systeem door naar de webportal, waar de klant alle informatie kan ophalen. Hij ziet wat er onderweg is, met een aankomstschatting met drie uur afwijking. Het blijft natuurlijk wel een geschatte levertijd, die door files en dergelijke verstoord kan worden.’
‘De geschatte aankomsttijden staan nu ook in de cockpit van de verkoper, dus als een klant toch nog belt dan kunnen we de vraag meteen beantwoorden. In een volgende fase willen we ook de mail, SMS en Whatsapp inzetten, en actuele veranderingen in de planning doorgeven. Maar dat laatste is natuurlijk een stuk moeilijker’, aldus Van Montfort.
planning
De eerste gebruikers zijn ook positief, zo blijkt uit een rondgang. Bart van Middendorp Metaal licht het toe: ‘Je kunt gewoon zien hoe laat je de bestelling binnenkrijgt, dat is erg gemakkelijk. Je weet dat het materiaal rond 13.00 komt, dus dan kunnen we daar in de planning rekening mee houden.
We hebben er heel veel baat bij. Je hoeft niet te wachten, niet te bellen. En het klopt altijd heel aardig. Dus voor ons is het een oplossing.’