‘Klanten worden steeds veeleisender’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

‘Onze klanten worden steeds veeleisender’, stellen veel maakbedrijven. Meer maatwerkproductie en nog sneller leveren is de realiteit. Verwacht wordt dat deze ontwikkeling nog veel verder gaat. Een vaak gehoorde term in de maakindustrie en zeker ook bij metaalverwerkende bedrijven is Quick Response Manufacturing waarbij alles gericht is op het winnen van tijd. Maar hoe is nu de doorlooptijd te verkorten en tijdwinst te behalen? De eerste winst ligt bij de leveranciers.

Steeds meer bedrijven met een eigen product (OEM) opereren als kop-staartbedrijven. Dit houdt in dat zij de verkoop, engineering, assemblage en het in bedrijf stellen zelf uitvoeren. Echter, de productie van onderdelen of casco’s en subassemblages wordt aan toeleveranciers – de maakbedrijven – uitbesteed. Hier geldt, de keten is zo sterk als de zwakste schakel. De maakbedrijven, proberen hier aan de output-kant op in te spelen met hoge bezettingsgraden van machines om zo zeer efficiënt te kunnen produceren.

De toenemende behoefte aan maatwerk resulteert voor de maakbedrijven in meer onregelmatigheid en diversiteit in inkooporders, ofwel meer kleine, dagelijkse leveringen. Snelheid en flexibiliteit is verworden tot een logische voorwaarde. Machines mogen niet stil staan, ook als er iets niet helemaal volgens planning gaat. De ‘local presence’ van leveranciers voor de maakbedrijven biedt dan uitkomst.

 

Dagelijks leveren

Een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk: terwijl de buislaser operator van een maakbedrijf, tevens OEM-toeleverancier gewoon door kan werken, lost de chauffeur van diens leverancier het bestelde materiaal op de gewenste plaatsen. De operator: ‘Er zijn periodes dat ik dagelijks leveringen nodig heb. Het levert mij een hoop gemak en tijd op als mijn materiaal elke dag geleverd kan worden. Op deze manier houd ik onze materiaalvoorraad ook klein. Een snelle en flexibele leverancier is hierbij een essentiële schakel.’

Als maakbedrijven kunnen vertrouwen op de dagelijkse leveringen van de leverancier(s), kunnen ze de focus houden op het proces om de klanten, OEM’ers op het afgesproken tijdstip het gevraagde maatwerk te leveren. Wie succesvol is en wil blijven, beschikt over de kennis, ervaring en het netwerk om de juiste sterke schakels aan elkaar koppelen. 

 

www.vanraakstaal.nl