Categories: Actueel

Kleine lasnaden voor extreem grote spoorbrug

De brug krijgt een staalgewicht van 4.100 ton, is 265 meter lang, 18 meter hoog en 14 meter breed met plaatdiktes tot 120 millimeter. Om het project zo degelijk en eenvoudig mogelijk te bouwen, ontwikkelde Hollandia Infra een mogelijkheid om in de hal onder geconditioneerde omstandigheden kleinere lasnaden met een tulpprofiel te maken. Daarnaast werd de lange brug in slechts vijf secties verdeeld om het handmatig lassen op locatie zo veel mogelijk te beperken.

Zwaar en degelijk

‘Gewoon staal 355 tot een dikte van 120 mm’, vertelt Guus Olierook, projectmanager bij Hollandia Infra. ‘We wilden zoveel mogelijk onder poederdek met de automaat lassen in onze werkplaats, dat is eigenlijk heel normaal. Maar we hebben het lasvolume bij de naden zo klein mogelijk gemaakt, door zogenaamde tulpprofielen toe te passen.’ Ook wordt het werk op de bouwplaats geminimaliseerd. De 265 meter lange brug is in slechts vijf secties verdeeld. Groot om te transporteren, maar optimaal om zo min mogelijk op locatie te hoeven lassen.

Tentjes

Hierdoor wordt de hoeveelheid werk van handmatig lassen op de bouwplaats geminimaliseerd. Op locatie wordt er nog één boogdeel tussengeplaatst. De boog bestaat uit drie delen waarvan de buitenste twee delen al in de werkplaats op de brug zijn geplaatst. Locatiewerk is niet geklimatiseerd, zoals in de werkplaats. Het wordt zoveel mogelijk op locatie gerealiseerd, door tentjes te plaatsen. De naadvormen van de las- en snijkanten zijn zo klein mogelijk gemaakt met een tulpvorm, zodat je zeker bij die dikke platen je hoeveelheid lasmateriaal beperkt. ‘Maar dit is niet gebeurd voor het locatiewerk, daar wordt gewoon handmatig gelast.’

V-vorm

Door een grote V-vorm neemt de lasvolume extreem toe. ‘We hebben proeven gedaan om de lasnaad zo klein mogelijk te maken. Toen de ideale vorm en sterkte bereikt waren, zijn we met de automaten gaan produceren.’ Hollandia Infra kreeg in maart 2018 de opdracht om de extreem lange en zware spoorbrug te bouwen voor het Theemswegtracé. Opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam koos voor het aannemersconsortium SaVe (Samen Verbinden), bestaande uit bouwbedrijven BESIX, Mobilis, Dura Vermeer, Hollandia en Iemants. Theemswegtracé wordt naar verwachting eind 2020 opgeleverd.

Evert Bruinekool

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

20 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago