Categories: Actueel

Knellende sluis kost scheepswerven omzet

Deze sluis heeft beperkte afmetingen. Hierdoor is het voor bepaalde schepen onmogelijk de sluis te passeren. Zeegaande kustvaart en luxe megajachten kunnen de werven en bedrijven in het achterland niet bereiken. Overijssel, Flevoland en Friesland lopen nu grote kansen en opdrachten mis en streven naar verruiming van de sluis. Het huidige sluiscomplex is tussen 1928 en 1931 gebouwd en is wat betreft de afmetingen en de technische staat, niet meer van deze tijd. Ook de bruggen zorgen, ondanks renovaties, regelmatig voor overlast door storingen. Verouderde en falende infrastructuur belemmeren economische ontwikkelingen. Gezien de levensduur van veel infra in Nederland zullen we zonder slim onderhoud veel vaker met storingen te maken krijgen met veel economische schade tot gevolg.

Verbreding 

FME-voorzitter Ineke Dezentjé Hamming sprak zich uit voor verbreding van de sluis. Dezentjé: ‘Scheepswerven rond het IJsselmeer vrezen omzet- en banenverlies als de sluis bij Kornwerderzand op de Afsluitdijk niet snel wordt verbreed. Deze bedrijven krijgen orders voor grotere schepen, maar die passen niet door de sluis. Scheepswerven kunnen daardoor niet uitbreiden, lopen opdrachten mis en verplaatsen in het ergste geval hun productie naar het buitenland. Dat kost honderden banen.’

Grotere schepen  

De Vries Scheepsbouw uit Makkum is een van de gebruikers van de sluis. Het FME-lidbedrijf bouwt jachten, maar krijgt steeds meer orders om grotere schepen te bouwen. Directeur Sijbrand de Vries: ‘En die kunnen nu niet terug naar ons voor onderhoud. Het is daarom van groot belang dat de verbreding er zo snel mogelijk komt’, aldus De Vries.


www.fme.nl

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago