Konecranes levert twee 100 tons kranen voor nieuwe hal IHC Hytop Winches

De productiehal van IHC Hytop Winches heeft een vloeroppervlakte van 1.500 vierkante meter en een hoogte van 15 meter. De hal is uitgerust met twee kranen van Konecranes, met elk 100 ton hijscapaciteit. Hiermee kunnen de zwaarste offshore lieren geassembleerd worden. IHC Merwede heeft 60 procent van de wereldmarkt in handen in de baggerindustrie en is bezig te groeien in de offshore scheepsbouw. Het bedrijf is vertegenwoordigd in elke belangrijke havenstad en zeer ambitieus. Binnen twee tot drie jaar wil de IHC Merwede Holding door middel van groei in de offshore een omzetstijging van 1,1 naar 1,5 miljard euro realiseren.

 

Beste prijs en kwaliteit

Konecranes en IHC zijn bepaald geen vreemden voor elkaar. De kranenproducent heeft al de nodige kranen geleverd voor verschillende vestigingen van IHC. Maar keuze voor Konecranes is niet altijd vanzelfsprekend. De eigenlijk al gepensioneerde Wim Overweg van IHC is als manager speciale projecten verantwoordelijk voor de nieuwbouw van de hal voor IHC Hytop Winches en heeft de onderhandelingen gevoerd met verschillende kraanleveranciers. Overweg: ‘In de nieuwe hal hadden we twee zware kranen nodig. Eerst dachten we aan twee 80 tons kranen, maar dat werden al snel twee 100 tons kranen. Ik ben in het voortraject met een aantal kraanleveranciers om tafel gaan zitten, omdat we de kranen uiteraard willen aanschaffen voor een concurrerende prijs. De prijzen lagen in dit geval vrij dicht bij elkaar en dan gaan we in zee met de leverancier waar we veel vertrouwen in hebben en een goede band mee hebben opgebouwd; Konecranes.’

 

Ambitieus en duurzaam

Arnoud Versteden, manager modernisations & process cranes van Konecranes: ‘Wij hebben binnen de IHC groep inmiddels rond de twintig kranen geleverd. Vooral de laatste jaren komen we vrij vaak in the picture als er een nieuwe kraan geleverd moet worden. We moeten overigens wel blijven concurreren, want IHC kijkt steeds weer naar de beste aanbieder, wat betreft prijs én kwaliteit.’ Versteden denkt dat de goede band tussen Konecranes en IHC vooral gebaseerd is op vertrouwen en dezelfde waarden. ‘IHC profileert zich als een ambitieus bedrijf en zoekt partners die dat ook zijn. Ook is het bedrijf betrouwbaar en denkt graag duurzaam en op de lange termijn, dat doen wij ook. Zowel Konecranes als IHC houdt zich bezig met technologie en loopt vaak voorop, dat schept een band.’ Afspraak is afspraak is ook een term die beide heren zeer aanspreekt. Overweg: ‘Een kraan moet precies op tijd af zijn. Niet te vroeg, want de hal was nog niet klaar, maar ook zeker niet te laat. Bij Konecranes kunnen ze op het dagdeel nauwkeurig aangeven wanneer de kraan geleverd wordt en dat is prettig.’

 

Eisenpakket

Konecranes was niet de goedkoopste, vertelt Overweg. ‘Maar dat hoeft ook niet. We kiezen dan liever voor kwaliteit. Bij Konecranes kan ik tijdens de productie van de kranen nog wijzigingen doorgeven en zelfs kijken in de fabriek in Duitsland waar ze gemaakt worden. Als de kranen er uiteindelijk hangen, dan moet alles goed zijn. Wij hebben natuurlijk ook allemaal specifieke wensen die door Konecranes gerealiseerd moesten worden en met dat eisenpakket moest Konecranes aan het werk.’ Versteden: ‘Zo hebben we onder andere meer wielen aangebracht en houden we de kranen uit elkaar, zodat het gebouw niet overbelast wordt. Twee 100 tons kranen is overigens niet uniek voor Konecranes, er worden zelfs kranen gebouwd tot meer dan 1.000 ton. De kraan bestaat uit twee katten die gecombineerd kunnen hijsen. De snelheid van de kraan is frequentiegeregeld, zodat de last niet kan beschadigen door het slingeren.’

 

Laatste project

Voor Overweg was de bouw van de nieuwe hal van IHC Hytop Wiches het laatste project van zijn carrière bij IHC. ‘Ik werk hier al 47 jaar en ben eigenlijk al met pensioen. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik ben eigenlijk altijd blijven werken, de laatste tijd als manager speciale projecten. Maar nu stop ik definitief, tijd om meer aandacht te besteden aan golf en mijn familie. Al kan ik het waarschijnlijk niet laten hier af en toe binnen te stappen voor een kop koffie.’

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago