Koninklijke Saan heeft onlangs een nieuwe huifwagen met een 9-tons Dhollandia laadklep in gebruik genomen. De eerste Europese opdracht waarbij deze unieke vrachtwagen werd ingezet, werd uitgevoerd in opdracht van Gailing Duisburg.
Koninklijke Saan is specialist op het gebied kraanverhuur, industriële verhuizingen, bouwlogistiek, evenementenlogistiek, verkeersdiensten, verhuizingen en opleidingen. Het bedrijf heeft een Philips 3 Tesla MRI van 6400 kilo in Best geladen en daarna vervoerd naar Reading, Engeland. Daar heeft Saan de MRI gelost met de speciale 9 tons laadkep en met een transportrolsysteem binnen, in de scanruimte van het ziekenhuis, geplaatst.
Uniek laadklep
Saan investeerde in de Mercedes-Benz Actros 2542 L ENA motorwagen, voorzien van een schuifzeilen laadbak inclusief schuifdak en een 9 tons Dhollandia laadklep. Met deze unieke laadklep kunnen zelfs de nieuwste generatie zware MRI’s zelfstandig geladen en gelost worden, maar ook via de zijkant met een heftruck. Normaal worden zware MRI’s altijd met een hijskraan gelost maar met deze speciale huifwagen met de zware laadklep is dat niet meer nodig.
Aanhanger
Naast deze huifwagen heeft Saan ook geïnvesteerd in een bijpassende aanhanger, zodat de backend van de medische installaties direct mee vervoerd kan worden. De aanhanger is een GS AN-1300, voorzien van een schuifzeilen laadbak inclusief schuifdak en een 2 tons Dhollandia laadklep. De aanhanger heeft dezelfde laad- en los mogelijkheden als de motorwagen, maar de laadklep heeft ook eigen accu’s, zodat ook zonder vrachtwagen de losse onderdelen van de machine met de laadklep geladen en gelost kunnen worden.
Euro 6-norm
Het laadvermogen van de aanhanger is bijna 8 ton. De vrachtwagen is voorzien van de grootste Mercedes-Benz cabinevariant, zodat zowel de chauffeur als de bijrijder het comfort en de ruimte hebben om een lang verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Hij heeft een laadvermogen van circa 13 ton en het maximale toelaatbare totaalgewicht van de combinatie is 41 ton. De combinatie voldoet aan de Euro 6-norm en is geschikt voor werkzaamheden in het groeiend aantal milieuzones.