In totaal zullen zes aggregaten, waaronder twee kleinere vuilwaterafvoerpompen, op een diepte van 85 meter in een schachtconstructie op het terrein van de afvalwaterzuiveringsinstallatie Beckton in Londen, zogenoemd gemengd water -afvalwater en regenwater- transporteren. De installatie is de grootste zuiveringsinstallatie van Groot-Brittannië. De van slijtvast gietijzer vervaardigde pompen worden elk aangedreven door een van een frequentieomvormer voorziene 6.600 Volt elektromotor met een vermogen van 3,4 MW. Om de motoren te koelen, levert de pompenproducent speciaal voor ondergrondse toepassingen geconstrueerde warmtewisselaars. Deze zorgen voor een meer energiebesparende afvoer van de warmtelast dan vergelijkbare luchtgekoelde systemen.
De constructie staat aan het eind van de bijna zeven kilometer lange Lee-tunnel, die de eerste fase vormt van een reusachtig bouwplan. Met de bouw moet worden voorkomen, dat bij zware neerslag ongezuiverd regenwater vermengd met afvalwater in de Thames terechtkomt. Met een diameter van zeven meter zal de Lee-tunnel ongeveer 382.000 miljoen kubieke meter regenwater kunnen opnemen en tijdelijk kunnen opslaan. Met 675 miljoen Engelse pond is het bouwplan het duurste waterproject, dat ooit in het Verenigd Koninkrijk is uitgevoerd. De oplevering staat gepland voor 2015. Servicespecialisten van de Engelse KSB-dochter KSB Limited zullen de pompen ook na de inbedrijfname onderhouden en repareren. In de uiteindelijk uitbouwfase zal de tunnel een totale lengte van 39 km hebben en voorzien zijn van ongeveer 40 schachtconstructies. Hij zal op een diepte van 25 tot 80 meter het verloop van de Thames volgen. De tunnel is daarmee de grootste van Londen en één van de diepste afvalwatertunnels van Europa. KSB verkreeg de opdracht onder andere, omdat men al soortgelijke grote projecten in Mexico, Rusland en de Verenigde Staten met succes heeft uitgevoerd. De opdrachtgever is het consortium MVB, dat bestaat uit Morgan Sindall, VINCI Construction Grands Projects en Bachy Soletanche, drie van de belangrijkste civieltechnische bedrijven ter wereld. Het consortium werkt bij de bouw van de Lee-tunnel samen met Thames Water.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…