Kumatech, specialist in geautomatiseerd, zelfrijdend intern vervoer, heeft recent haar intrek genomen in een nieuw gebouw in Bakel. Met de verhuizing naar een veel grotere locatie neemt de producent van onder andere AGV’s een voorschot op de groeiverwachtingen.
Bij Nederlandse metaalbedrijven rijden inmiddels enkele tientallen zelfrijdende palletwagens en heftrucks (Automated Guided Vehicles) van Kumatech. Het Brabantse merk lijkt uitgegroeid tot een begrip in de metaalindustrie. Vorig jaar werd het al uitgenodigd door Mazak Benelux om haar oplossing te tonen tijdens de Mazak Open House in Leuven. Daar stond het in een gedeelde opstelling met de Mazak Integrex i-250HS en de RoboJob Tower voor automatische belading en lossing.
Dit jaar was het voor SafanDarley om samen deel te nemen op De Metaal Dagen in Den Bosch met een combinatie-opstelling. De AGV zorgde voor de afvoer van de gerobotiseerde kantbank van SafanDarley en gaf de bezoeker van de metaalbeurs inzicht in een geautomatiseerd totaalconcept. ‘Voor dergelijke oplossingen komen bezoekers naar de Metaal Dagen. Hier staan niet de machines, maar de slimme oplossingen centraal’, vertelde beursmanager Jeroen ter Steege over de combinatie SafanDarley-Kumatech.
Ter Steege ziet de werkdruk in de metaalindustrie toenemen, terwijl de arbeidsmarkt steeds krapper wordt. Automatisering is volgens hem en velen met hem het antwoord, niet alleen automatisering van de metaalbewerking, maar ook van het transport. In combinatie met de zelfrijdende magazijnvoertuigen van Kumatech is er ‘s nachts ook een heftruckchauffeur nodig en kan de de machine nonstop productie draaien.
‘Het potentieel is enorm’, beaamt Joris Hubers van Kumatech, die aangeeft dat er inmiddels tientallen agv’s van het bedrijf rondrijden in Nederland. Het Brabantse bedrijf is van oudsher machinebouwer. Op verzoek van een klant ontwierp het een paar jaar geleden een machine die pallets autonoom kan verplaatsen binnen het magazijn. ‘Daar zagen we toen veel potentieel in waardoor we deze machine hebben doorontwikkeld en tot deze agv’s zijn gekomen’, vervolgt Hubers.
In lijn met het potentieel van zelfrijdende magazijnvoertuigen verhuisde Kumatech recent naar een nieuw magazijn. Rond de jaarwisseling verruilde het haar huurpand voor een nieuwbouw pand met een oppervlakte van zo’n 1.200 vierkante meter. Het nieuwe bedrijfsgebouw moet niet alleen de bouw van de agv’s mogelijk maken, het biedt ook onderdak aan een experience center waar bezoekers de zelfrijdende voertuigen in actie kunnen zien.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…