Kunststof truck goedkoper alternatief voor de rvs-pallettruck

De I-ton is een gezamenlijke ontwikkeling van Lifter en het Pramac Lab. Ook met polyamideproducent Rhodia is samengewerkt. Pomp en vorken komen in verschillende kunststoffen. Het materiaal heeft een stijfheid van 13 Mpa/g/cm3 en een hardheid van meer dan 150 MPa/g/cm3. Het vervormt niet makkelijk en is ook bestand tegen chemische producten.

 

Productie in Europa

Lifter is eigenaar van de mal, maar besteedt het spuitgieten zelf uit. De assemblage van de pomp gebeurt op een nieuwe geautomatiseerde productielijn. ‘We kunnen makkelijk honderdduizend I-tons per jaar bouwen’, zegt CEO Frederico Piersimoni bij Lifter. ‘Ik schat de transpallettenmarkt op 1,5 tot 2 miljoen stuks per jaar. We kunnen er 10 procent van nemen.’ Lifter is, samen met BT in Zweden, zowat de enige nog overblijvende constructeur van transpalletten in Europa. Die activiteit is hier vrijwel helemaal naar de lagereloonlanden geschoven. ‘Door innoveren kunnen we die activiteit toch in eigen land houden’, aldus Piesimoni.

 

Groen en stil

Toepassingen ziet hij in eerste instantie in vochtige omgevingen, denk bijvoorbeeld aan groenten, vissen, voeding in het algemeen, waar nu zware en dure rvs-transpalletten gebruikt worden. ‘Hiermee gaan we aan ‘metal replacement’ doen’, stelt Piersimoni. En dat niet alleen door de prijspositionering. Zijn kunststof transpallet moet immers zowat evenveel kosten als een doorsnee metalen toestel. Maar in toepassingen waar men vandaag verplicht rvs moet inzetten, kost de kunststof transpallet maar een derde van een toestel in inox. De I-ton komt in een groene kleur. Lifter noemt het dan ook een ‘groen’ product. Het toestel is lichter dan zijn metalen collega’s. Daardoor is hij ‘leeg’ ook een stuk makkelijker te hanteren wanneer de operator ermee door een strakke bocht gaat of een trede neemt. De I-ton loopt bovendien ‘stil’. Dat is een argument om het toestel ook in winkels en grootwarenhuizen in te kunnen zetten.

 

In september op de markt

De LCA (levenscyclusanalyse) van de kunststof vorklift moet volgens de producent ook een stuk duurzamer zijn dan van een stalen transpallet. Bij de productie zou er minder CO2-emissie zijn. Ook is voorzien dat het toestel aan het eind van de levensduur makkelijk te ontmantelen is en dat de materialen hergebruikt kunnen worden. Aan het demomodel in ‘techno-polymeer’ wordt na de beurs nog wat gesleuteld. Zo wil men een metalen dwarsbalk uit het protoype weghalen en door kunststof vervangen. De pre-serieproductie start in juli. Het toestel komt na de zomer op de markt, waarschijnlijk in september.

 

CEO Frederico Piersimoni van Lifter bij de I-ton.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago