De Kunststoffenbeurs startte twintig jaar geleden, in 1999, met 80 exposanten in één hal en zo’n 1.500 geïnteresseerden brachten een bezoek aan de eerste editie. Nu telt de tweedaagse beurs 275 exposanten en de organisatie mag zo’n vierduizend bezoekers verwelkomen.
De kracht van de Kunststoffenbeurs ligt vooral in het brengen van de gehele keten. ‘Van ontwerper, grondstoffenleveranciers, machineproducenten, spuitgietbedrijven en aanpalende activiteiten, het is allemaal present op deze beurs. Met hiernaast een congresprogramma met vele lezingen waarmee de bezoekers, maar ook de standhouders, op de hoogte worden gebracht van de noviteiten en laatste ontwikkelingen binnen de kunststoffenwereld’, laten Els van de Ven en Hans Houdijk van het organiserende Microcentrum, weten.
Imago wordt beter
‘In twee dagen kunnen de bezoekers, maar ook de standhouders elkaar in een gemoedelijke sfeer ontmoeten.’ Verder ziet Van de Ven dat het imago van de kunststoffenindustrie beter wordt. ‘Vooral op het vlak van duurzaamheid, energiebesparing en recycling zijn bedrijven heel actief. Dat zie je ook terug op de beursvloer. Verder neemt de digitalisering de nodige vormen aan.’
Ingeslagen weg
Voor de toekomst verwacht Van der Ven continuering van de ingeslagen weg. ‘We willen een event blijven waarbij de meest actuele ontwikkeling in deze sector jaarlijks wordt tentoongesteld. Daarnaast luisteren we naar de exposanten en de organisaties uit de kunststoffenwereld. De suggesties en opmerkingen zijn voor ons zeer waardevol en passen ze waar mogelijk in in het programma. Hiermee willen we voorloper blijven bij het brengen van de ontwikkelingen. We zijn immers het kunststoffenevent voor de Benelux, waarbij vooral België een belangrijke markt is. Zo zijn er toch ruim twintig Belgische exposanten en ligt het bezoekerspercentage vanuit België op zo’n 17 procent. In België is de kunststoffenmarkt zeker net zo groot, zij het niet groter, als in Nederland.’ Overigens wordt de Kunststoffenbeurs bezocht door bezoekers uit zo’n 20 verschillende landen.
Efficiënt
Van de Ven ziet ook dat bezoekers, vooral de jongere generatie, zich van tevoren goed voorbereiden op een bezoek aan de beurs. ‘Dat is dan weer een voordeel van het internet. Bezoekers komen heel gericht naar deze beurs, ze weten wat ze willen en hiermee wordt een bezoek heel gericht en dus efficiënt.’
De twintigste editie van de Kunststoffenbeurs 2018, met 278 exposanten is door ruim 3.200 geïnteresseerden bezocht.
In 2019 wordt de Kunststoffenbeurs gehouden op 25 en 26 september.
Een impressie van diverse standhouders is te vinden op pagina 9 van de krant van deze week.