Na een succesvol eerste project ging Rompa in 2017 een tienjarige samenwerking aan met het Duitse bedrijf Britax Römer. Deze twee bedrijven bouwden een goede relatie op, wat al snel leidde tot vervolgstappen. Voor de auto- en fietszitjes van Britax Römer produceert Rompa verschillende kunststof onderdelen, zoals de shell waarin het kind zit of ligt. Dit is een relatief groot formaat product dat daarom lastig is te vervoeren. Volgens directeur Patrick Gerard van Rompa is het reduceren van transportkosten dan ook de belangrijkste reden om te investeren in een Duitse productielocatie. “Op dit moment produceren we in Tsjechië en vandaaruit transporteren we de producten naar Leipheim in Duitsland. Met de nieuwe fabriek, die pal naast de fabriek van Britax Römer wordt gebouwd, kunnen we de producten sneller en goedkoper leveren.”
Het is niet alleen vanuit tijds- en kostenoogpunt voordelig om lokaal te produceren. Het is ook beter voor het milieu, vindt Gerard: ‘Wij stellen alles in het werk om onze processen zo duurzaam en lean mogelijk in te richten. Deze stap past bij die gedachte. Doordat we dicht bij de klant zitten, worden overbodige handelingen en bewegingen tot een minimum beperkt.’
Een slimme oplossing is een korte verbindingstunnel tussen de beide gebouwen. Via een speciaal treintje dat door deze tunnel rijdt, worden de onderdelen naar Britax Römer vervoerd. Met de nieuwe fabriek zegt Rompa ook een steentje bij te dragen aan de economie in de regio Leipheim. In eerste instantie is er werk voor zo’n 25 medewerkers.
In december 2017 kocht Rompa de grond naast de fabriek van Britax Römer. De bouw van de fabriek (van 4.500 m2) is inmiddels in volle gang. Er komen vijf grote spuitgietmachines met een sluitkracht van 1.200 ton. Naar verwachting rollen de eerste kunststofonderdelen er eind 2018 van de band. In de nieuwe fabriek gaat Rompa de logistieke methode ‘just-in-sequence’ hanteren. Patrick Gerard: ‘We leveren de producten precies op het juiste tijdstip én in de juiste volgorde, zodat ze direct door kunnen naar de assemblagelijn van Britax Römer. Dit vraagt om een strakke planning en een nauwe logistieke samenwerking. De complete coördinatie is in handen van onze logistieke experts in Tsjechië.’ Ook op andere fronten maakt de fabriek in Duitsland gebruik van de expertise van Rompa CZ. Zo staat de ‘lean’ werkwijze centraal. ‘We richten ons hier puur op productie. Ondersteunende diensten zoals order entry, facturatie en het bestellen van grondstoffen blijven we zo veel mogelijk in Tsjechië organiseren.’
Rompa is een Nederlandse kunststofleverancier met het hoofdkantoor in Tilburg en met wereldwijde productielocaties. Voor diverse klanten in bijvoorbeeld de automotive-, consumentenelektronica-, industrie- en medische sector maakt Rompa compleet afgewerkte kunststofproducten en -halffabricaten, eventueel inclusief de elektronica. De expertises zijn spuitgieten, thermovormen, electronical manufacturing services en assembleren.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…