Macropak, Industrial Processing, World of Technology en Sciences (Wots) en de Industrial European Dairy Show. Het kwartet aan beurzen heeft vele tienduizenden bezoekers getrokken. De vakbeurzen waren te bezoeken van 30 september tot en met 3 oktober in de Jaarbeurs, Utrecht. De beurzen trokken vooral beslissers. Het overgrote deel van het bezoek komt primair om zich te informeren over nieuwe producten en brancheontwikkelingen. De combinatie van beurzen is bij de bezoekers in goede aarde gevallen. De meeste bezoekers hebben meer beurzen bezocht. Zo zijn Macropak en Industrial Processing bezocht door ruim vijftienduizend professionals.
Opvallend is dat dertig procent van het bezoek naar beide beurzen is gekomen met duidelijke investeringsplannen in het achterhoofd. Professionals hebben honger naar innovaties. Zij gebruiken de beurs om zich te laten informeren over nieuwe producten. Dit is nog steeds de belangrijkste reden voor beursbezoek. Uit het onderzoek van Jaarbeurs blijkt ook dat bezoekers vaak op zoek zijn naar nieuwe leveranciers. Ruim veertig procent is specifiek naar de beurs gekomen om nieuwe zakelijke contacten te leggen. Marktmanager Martijn de Weerd: ‘Over de volle breedte zien wij dynamiek. Bezoekers zijn gretig op zoek naar nieuwe contacten en nieuwe kansen. Er ontstaat een beeld dat bezoekende bedrijven zich duidelijk aan het oriënteren zijn met het oog op licht positieve toekomstverwachtingen. Exposanten met echt nieuwe producten hebben veel nieuwe contacten gelegd’ De beide beurzen hebben zich ontwikkeld tot niche-beurzen, een verzamelplaats voor de echte professional. De behoefte aan inhoudelijke vakkennis groeit. Twintig procent van de bezoekers heeft een of meerdere congressen en seminars gevolgd. Nieuwe elementen als de Supermarkt, waar bezoekers konden stemmen op de meest innovatieve verpakking, het Ontwerp & Design Paviljoen, de Industrial European Dairy Show en het Bio-based Paviljoen werden als waardevolle toevoegingen gewaardeerd.’ Aan het eind van de eerste beursdag werd de Proces Innovatie Prijs 2014 uitgereikt met Pathema als de grote winnaar. Met de IVG-C CoolWater sleepte het bedrijf zowel de vak- als de publieksprijs in de wacht.
Lego
De Stichting Techniekpromotie trok de interesse van jongere bezoekers met gerobotiseerd aangestuurde legomodellen. ‘We proberen jongeren van 4 tot en met 18 jaar warm te maken voor techniek. En op deze beurs moet je dan laten zien, wat techniek allemaal in zich heeft’, vertelt Sander Ezendam, projectleider bij deze stichting.
Besparen op energie
Het bedrijf Schwank presenteerde een zogenaamde donkerstraler. Volgens directeur Floris Kristen kan de inzet van deze vorm van warmte een behoorlijke energiebesparing genereren. ‘De donkerstraler geeft in ruimten die goed geïsoleerd zijn, een besparing tot 25 procent. Bij hallen waar de isolatie te wensenoverlaat, kan dit oplopen tot 70 procent. Dit komt vooral omdat de stralingswarmte naar beneden is gericht en de gehele omgeving dus direct verwarmt. Bij de traditionele verwarming met een cv-installatie gaat veel warmte direct naar boven en is dus verspilling.’
Tweede generatie
Fanuc presenteerde de tweede generatie 3D-area sensor. Deze herkent niet geordende werkstukken driedimensionaal in een krat of op een pallet. Met het nieuwe visiesysteem worden de producten gescand en op de juiste wijze opgepakt. De 3D-Area Sensor hangt op een vaste positie boven de plek waar twee camera’s de krat, bak of pallet scannen in de breedte, hoogte en diepte en creëren zo een dieptezicht. Het ‘bin-picking’-proces wordt hiermee volledig geautomatiseerd. ‘Dit geeft de nodige kostenbesparing. Het proces kan met vijftig procent sneller verlopen’, vertelt Kris Jansen, salesmanager bij Fanuc.
Stikstof zelf produceren
Geveke persluchttechniek trok veel belangstelling op de Industrial Processing. De noviteit Smartfluxx, een stikstofmembraammodule van Parker waarmee zelf stikstof kan worden gemaakt, kreeg veel aandacht. Productmanager Johan Nooijen: ‘Een generator die zelf binnen het bedrijf stikstof produceert, heeft nogal wat voordelen. Allereerst hoeven de medewerkers niet meer te slepen met stikstof flessen die je overigens nooit helemaal leeg krijgt. Er is onderzocht dat er tussen de 10 en 15 procent in de flessen achterblijft. Hierin zit hem vooral de winst.’ Het inzetten van een stikstofgenerator verdient zichzelf snel terug. Afhankelijk natuurlijk van de hoeveelheden die worden gebruikt, ligt dit tussen de 6 en 24 maanden.’
i www.geveke-persluchttechniek.nl