KWS Infra legt proefopstelling reflecterend asfalt op rondweg Dokkum

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

KWS Infra uit Leek, adviesbureau Tauw uit Assen en Philips Nederland testen op de rondweg van Dokkum het effect van lichtreflecterend asfalt. Er liggen proefopstellingen met nieuw asfalt en een led-armatuur, een vernieuwd wegdek met traditionele SOX-straatlantaarns en een ‘standaard’ situatie.

Uiteindelijke doel is dat het reflecterende wegdek met de led-lampen de normale straatverlichting gaat vervangen. Verwachting is dat de uitstoot met dertig procent afneemt.

Voor de proefopstellingen wordt rijbaanbreed 95 millimeter asfalt door middel van frezen verwijderd. ‘Vervolgens brengen we een Konwé Base als tussenlaag van 60 millimeter en een KonwéBright SMA 11B als deklaag van 35 millimeter aan. De KonwéBright is een verzameling van deklaagmengsels met een betere lichtreflectie’, aldus Jan Diever van KWS Infra.

Wit pigment

De oude bitumen worden voor het reflecterende wegdek vervangen door een blank bindmiddel waar witte pigment aan is toegevoegd. ‘Mengsels met gewone bitumen zijn na de aanleg zwart. Een lichtere kleur zorgt voor minder warmte opslag, een afname van spoor- en ribbelvorming, de bitumen verouderen minder snel en de asfaltconstructie vertoond veel minder vermoeiingsverschijnselen. Na de eerste walsgang is het effect van een gedeelte dat met een witte steenslag ingestrooid, al waarneembaar.’

Steenslag

Over de asfaltlaag worden de steenslagen gestrooid. De normale steenslag, die op het wegdek in Dokkum ligt, wordt vervangen door combinatie van natuurlijke en kunstmatige witte soort. Het betreft hier de natuurlijke steenslag Reflexing White, die gemixt is met de kunstmatige Luxovit en Granusil. ‘De combinatie moet er voor zorgen dat de slijtlaag optimaal presteert. Natuurlijke steenslag is onder natte omstandigheden gewoon minder in vergelijking met een kunstmatige soort.’