Laatste brugdek Coloradoviaduct tussen Maasvlaktes geplaatst

Het infraproject markeert de start van de afbouwfase van het viaduct dat de schakel vormt tussen de havens op de Maasvlakte en die op Maasvlakte 2. De bouw van het viaduct vindt sinds eind 2012 plaats voor de ingang van de containerterminals van APMT en ECT en pal onder hoogspanningsleidingen.

Het plaatsen had de nodige voeten in aarde. Er kwamen acht self propelled modular transporters (spmt’s) van zwaartransportbedrijf Mammoet aan te pas om het brugdek op z’n plek te rollen. Hijskranen zetten de afgelopen weken de andere vijf dekken in het Coloradoviaduct al op hun plaats, maar bij het zesde kunstwerk zaten de hoogspanningsleidingen in de weg. Daarom rolden zaterdag de spmt’s het betonnen gevaarte naar zijn plek vanaf de bouwplaats, zo’n honderd meter verderop waar aannemer Boskalis het de afgelopen maanden bouwde.

Hoogspanningsmasten

Dat ging stapvoets, maar toch is het een snelle methode. ‘Hiermee konden we parallel het dek en de fundering bouwen’, vertelt technisch projectleider Aron Ament (Havenbedrijf Rotterdam). ‘Voordeel is ook dat je buiten het bereik van de hoogspanningsmasten niet het risico loopt dat stalen delen elektrisch geladen raken.’

65 assen

Afgelopen zaterdagmiddag reed eerst een zwaar prefab hoekstuk (130 ton) naar zijn plek, tegen de avond volgde het zesbaans dek (18×28 meter). Dat was passen en meten, maar de wagentjes kregen het gevaarte uiteindelijk keurig op zijn plek. Een verdeling van het gewicht over 65 assen was ook noodzakelijk met het oog op een ondergronds gelegen veertig meter brede leidingenstrook. Haast alle verkeersstromen tussen de Maasvlakte 1 en 2 gaan via het Coloradoviaduct. Zo is in het ontwerp van het viaduct ook rekening gehouden met de aanleg van gesloten transportroutes. Die maken transport tussen de verschillende containerterminals mogelijk. Het naar alle kanten uitwaaierende megaviaduct maakt bovendien alle kruisingen van autowegen en spoor ongelijkvloers.

Romein Beton

Het Havenbedrijf schakelde voor het ontwerp het gerenommeerde architectenbureau Zwarts & Jansma in. Dat koos voor een levendig vormgegeven wandbekleding van prefabbeton. Romein beton fabriceerde die met vloeibaar rubber in een moedermal, gemaakt van de nieuwe kunststofsoort QSC. Technisch projectleider Ament: ‘Het feit dat we hier ver buiten de bewoonde wereld zijn, betekent niet dat zo’n belangrijk bouwwerk er niet mooi uit mag zien.’

Het viaduct wordt naar verwachting eind september in gebruik genomen.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

3 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

4 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

4 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

4 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

4 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

4 dagen ago