Laatste brugdek Coloradoviaduct tussen Maasvlaktes geplaatst

Het infraproject markeert de start van de afbouwfase van het viaduct dat de schakel vormt tussen de havens op de Maasvlakte en die op Maasvlakte 2. De bouw van het viaduct vindt sinds eind 2012 plaats voor de ingang van de containerterminals van APMT en ECT en pal onder hoogspanningsleidingen.

Het plaatsen had de nodige voeten in aarde. Er kwamen acht self propelled modular transporters (spmt’s) van zwaartransportbedrijf Mammoet aan te pas om het brugdek op z’n plek te rollen. Hijskranen zetten de afgelopen weken de andere vijf dekken in het Coloradoviaduct al op hun plaats, maar bij het zesde kunstwerk zaten de hoogspanningsleidingen in de weg. Daarom rolden zaterdag de spmt’s het betonnen gevaarte naar zijn plek vanaf de bouwplaats, zo’n honderd meter verderop waar aannemer Boskalis het de afgelopen maanden bouwde.

Hoogspanningsmasten

Dat ging stapvoets, maar toch is het een snelle methode. ‘Hiermee konden we parallel het dek en de fundering bouwen’, vertelt technisch projectleider Aron Ament (Havenbedrijf Rotterdam). ‘Voordeel is ook dat je buiten het bereik van de hoogspanningsmasten niet het risico loopt dat stalen delen elektrisch geladen raken.’

65 assen

Afgelopen zaterdagmiddag reed eerst een zwaar prefab hoekstuk (130 ton) naar zijn plek, tegen de avond volgde het zesbaans dek (18×28 meter). Dat was passen en meten, maar de wagentjes kregen het gevaarte uiteindelijk keurig op zijn plek. Een verdeling van het gewicht over 65 assen was ook noodzakelijk met het oog op een ondergronds gelegen veertig meter brede leidingenstrook. Haast alle verkeersstromen tussen de Maasvlakte 1 en 2 gaan via het Coloradoviaduct. Zo is in het ontwerp van het viaduct ook rekening gehouden met de aanleg van gesloten transportroutes. Die maken transport tussen de verschillende containerterminals mogelijk. Het naar alle kanten uitwaaierende megaviaduct maakt bovendien alle kruisingen van autowegen en spoor ongelijkvloers.

Romein Beton

Het Havenbedrijf schakelde voor het ontwerp het gerenommeerde architectenbureau Zwarts & Jansma in. Dat koos voor een levendig vormgegeven wandbekleding van prefabbeton. Romein beton fabriceerde die met vloeibaar rubber in een moedermal, gemaakt van de nieuwe kunststofsoort QSC. Technisch projectleider Ament: ‘Het feit dat we hier ver buiten de bewoonde wereld zijn, betekent niet dat zo’n belangrijk bouwwerk er niet mooi uit mag zien.’

Het viaduct wordt naar verwachting eind september in gebruik genomen.

De redactie

Recent Posts

Verhoogde digitale dreiging voor ondernemers

Het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 (CSBN 2024) biedt een beeld van de steeds complexer wordende digitale…

15 uur ago

FME: Nederland moet vaart maken met energiebesparing

De klimaatdoelen raken uit het zicht. Dat meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in…

15 uur ago

Slimme investering: demonstratiemachines als oplossing voor productiebedrijven

Efficiënt, voordelig en duurzaam: zo goed als nieuwe demonstratiemachines met de modernste technologie tegen aantrekkelijke…

16 uur ago

Limburgs metaalbedrijf failliet

Het metaalbedrijf Wil Waelbers Design (WWD), gevestigd in Nederweert, is failliet verklaard. WWD was gespecialiseerd…

17 uur ago

Fabrikanten pessimistischer over verwachte bedrijvigheid

De producenten in de industrie waren in oktober negatiever dan in september. Het vertrouwen ging…

18 uur ago

Fabriekssluitingen en massaontslagen dreigen bij Volkswagen

De Duitse autobouwer Volkswagen overweegt ingrijpende maatregelen om zijn financiële situatie te verbeteren. De ondernemingsraad…

19 uur ago