Dit concludeert MCB Nederland in zijn maandelijkse marktbewegingen.
Vanaf januari t/m maart is er een prijsstijging van 8-12 procent geweest, in de loop van maart zijn de aankoopprijzen weer iets gestegen. De orderboeken voor april zijn redelijk tot goed gevuld, voor mei is het minder goed. De verwachting is dat de producenten de prijzen stabiel willen houden. Importprijzen blijven ook op een stabiel niveau (hier en daar een lichte daling) maar dit zal geen bedreiging zijn voor de Europese walswerken, vandaar dat deze een stabiel niveau nastreven.
Mede door de verminderde vraag op de aluminium markt (ten opzichte van 2011) zien we een daling van de aluminiumprijs op de LME (London Metal Exchange). De verwachting is dat deze lagere prijzen in voormateriaal de komende periode aan zullen houden. In tegenstelling tot de korte levertijden bij aluminium extrusieproducenten, lopen de levertijden bij aluminium walsfabrieken uit. Vrije productiecapaciteit bij extrusie wordt voornamelijk veroorzaakt door een beperkte vraag in de zonne- en verspanende industrie. De aerospace-, automotive en verpakkingsindustrie geven momenteel wel een positieve impuls bij aluminium walsproducten. Hierdoor lopen de prijzen en levertijden van specifieke legeringen (6082 en 7075) op. Bij eindverbruikers worden nog interessante projecten aangevraagd en geboekt.
De orderintake bij fabrieken is laag, zowel bij stafstaal als buizen. Alhoewel de fabrieken onder kostprijs produceren en prijzen zouden moeten stijgen, is het tegendeel waar: prijzen staan onder druk als gevolg van de achterblijvende vraag en gehoopte prijsstijgingen van fabrieken zijn dan ook niet realistisch. De prijsdalingen zijn een ‘trend’ voor de komende periode, echter fabrieken zullen er alles aan doen om het prijsniveau op een acceptabel niveau te houden. Het is onzeker wat er in de markt gaat gebeuren, maar fabrieken zijn zeker niet positief. Men anticipeert door fabrieksvoorraden en productiecapaciteiten laag te houden om zo kosten te besparen en prijsverval te voorkomen.
Binnen roestvast staal zien we dat de markt nog wat verder onder druk is gekomen door een
verminderde vraag en een groeiende druk op de grondstofprijzen. De levertijden voor RVS platen zijn stabiel, alsook voor RVS buizen, waarbij de constructiebuizen erg korte levertijden hebben en de procesbuizen juist wat langer. Ook met betrekking tot RVS lange producten is er zeker geen verlenging van de levertijd. Er is een afwachtende houding in de markt.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…