Langer hardverchromen in nieuwbouw Van Beurden

‘De beslissing om te verhuizing maakten we tien jaar geleden al’, zegt Ad van Beurden, verantwoordelijk voor de commerciële zaken binnen het bedrijf. ‘Alleen op dat moment beschikte de gemeente Zaltbommel over geen enkel bedrijventerrein. We hebben wel rondgekeken naar bestaande bouw, maar daar moesten we te veel verbouwen om het geschikt te maken voor ons werk: diepe put en zware halkranen. Onder andere aangespoord door ons, startte de gemeente Zaltbommel een procedure om tot een nieuw bedrijventerrein te komen. Daar gingen nog wel enkele jaren overheen, maar nu staat er een geweldig nieuw bedrijfspand.’


De recente verhuizing was voor Van Beurden beslist noodzakelijk om aan de wensen van de klanten te kunnen blijven voldoen. ‘We kregen steeds vaker opdrachten voor lange en zware werkstukken. Op onze oude locatie aan de Veilingweg in Zaltbommel beschikten we over verchroomputten tot 3,5 meter diep en een halkraan die niet verder ging dan 2 ton. In de nieuwbouw hebben we tien chroomputten van 0,5 meter tot 8 meter diep, een aantal ontchroombaden en diverse hoon- en slijpmachines’, zegt Ad van Beurden.

‘In de nieuwbouw kunnen we werkstukgewichten tot 8 ton hardverchromen.’ Hardchroom bezit uitstekende loop- en lossingeigenschappen en hecht prima aan staal, rvs, gietijzer en bronslegeringen. Bovendien is hardchroom bijzonder slijtvast en corrosiebebestendig. Afgesleten assen kunnen weer op de gewenste maat worden gebracht door er een hardchroomlaag op aan te brengen. Hardchroomlagen kunnen direct op staal of op een ander grondmetaal worden neergeslagen, zonder tussenlaag.


Het gros van de werkzaamheden van Van Beurden bestaat uit het in- en uitwendig hardverchromen van zuigerstangen, plunjers, walsrollen, cilinders, gasdrukregelaars, pomphuizen, messen en geleidebussen. ‘Dan gaat het zowel om nieuw als revisies, inclusief demontage, ontchromen, draaien, slijpen, honen (inwendig slijpen) en montage’, weet Herman van Beurden, verantwoordelijk voor de technische kant van het bedrijf. Meestal gaat het om enkelstuks en maximaal series van rond de dertig stuks.’

‘Met de nieuwbouw hebben we er zoveel meer ruimte bij gekregen dat we ons als extra service zijn gaan richten op montage en demontage van reparatieonderdelen in combinatie met het hardverchromen. Daardoor zijn we in staat om complete hydrauliekcylinders te reviseren.’

Gerard ten Bulte

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

10 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

1 dag ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

1 dag ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

1 dag ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

1 dag ago