Het Laser Zentrum Hannover is samen met Volkswagen en anderen het project HolQueST 3D gestart om een nieuw laserproces te ontwikkelen, dat geschikt is voor het bewerken van composieten. Het project heeft een budget van 7 miljoen euro waarvan ongeveer 4 miljoen euro wordt gefinancierd door het Duitse ministerie van onderwijs en onderzoek.
Koolstofvezelversterkte kunststoffen kunnen alleen doorbreken in de serieproductie van auto’s als er een snellere verwerkingstechnologie beschikbaar komt. Alle hoop is nu gevestigd op de lasertechnologie van Trumpf.
Frezen voldoet niet
Frezen en waterstraalsnijden volstaan niet, vindt VW. Ofwel heb je te maken met een hoge gereedschapsslijtage bij het frezen of met de handling van water en abrassief snijmiddel, als je gaat waterstraalsnijden. Voor het snel en goed kunnen snijden van CFK-bouwdelen, bestaat in de ogen van VW nog geen goed alternatief. Ook niet omdat automatisering een vereiste is.
Daarom werken in totaal zeven partners samen in het HolQueSt 3D project. Onder leiding van VW willen ze een 3D hoogvermogen laserbewerking voor CFK-delen ontwikkelen. Met de laserstraal willen ze de delen gaan snijden. Tot nog toe lukt dat niet goed, omdat door de warmte-inbreng door de laser de randen van het CFK-werkstuk vlug beschadigd raken.
Pulslaser
De partners denken deze problemen te vermijden door de nieuwe ultrakorte pulslasertechnologie van Trumpf in te zetten. De pulsduur van deze laserbron bedraagt slechts nanoseconden, zodat er nog minder warmte wordt ingebracht dan tot nog toe het geval is. Het LZH wil voor deze nieuwe laser een bewerkingsstrategie gaan ontwikkelen. Samen met Jenoptik Katasorb moet tevens een oplossing worden gevonden voor het opvangen van nanodeeltjes en dampen bij het snijden van CFK.
Doorbraak lichtere auto
Het project met de naam HolQueSt 3D heeft een budget van 7 miljoen euro waarvan ongeveer 4 miljoen euro wordt gefinancierd door het Duitse Federale Ministerie van Onderwijs en Onderzoek (BMBF). De betrokken partners zijn Volkswagen AG, Jenoptik Katasorb GmbH, Trumpf Laser, Invent, KMS Automation, Clausthal Technische Universiteit en het Laser Zentrum Hannover eV. De resultaten van het project moeten ten goede komen aan de automobielindustrie, die hierna CFK meer kan gaan inzetten in de gewone auto’s, die daardoor lichter worden en zo minder brandstof verbruiken.