Laser Zentrum werkt met VW aan nieuw lasersnijproces voor composieten

Koolstofvezelversterkte kunststoffen kunnen alleen doorbreken in de serieproductie van auto’s als er een snellere verwerkingstechnologie beschikbaar komt. Alle hoop is nu gevestigd op de lasertechnologie van Trumpf.

Frezen voldoet niet

Frezen en waterstraalsnijden volstaan niet, vindt VW. Ofwel heb je te maken met een hoge gereedschapsslijtage bij het frezen of met de handling van water en abrassief snijmiddel, als je gaat waterstraalsnijden. Voor het snel en goed kunnen snijden van CFK-bouwdelen, bestaat in de ogen van VW nog geen goed alternatief. Ook niet omdat automatisering een vereiste is.
Daarom werken in totaal zeven partners samen in het HolQueSt 3D project. Onder leiding van VW willen ze een 3D hoogvermogen laserbewerking voor CFK-delen ontwikkelen. Met de laserstraal willen ze de delen gaan snijden. Tot nog toe lukt dat niet goed, omdat door de warmte-inbreng door de laser de randen van het CFK-werkstuk vlug beschadigd raken.

Pulslaser

De partners denken deze problemen te vermijden door de nieuwe ultrakorte pulslasertechnologie van Trumpf in te zetten. De pulsduur van deze laserbron bedraagt slechts nanoseconden, zodat er nog minder warmte wordt ingebracht dan tot nog toe het geval is. Het LZH wil voor deze nieuwe laser een bewerkingsstrategie gaan ontwikkelen. Samen met Jenoptik Katasorb moet tevens een oplossing worden gevonden voor het opvangen van nanodeeltjes en dampen bij het snijden van CFK.

Doorbraak lichtere auto

Het project met de naam HolQueSt 3D heeft een budget van 7 miljoen euro waarvan ongeveer 4 miljoen euro wordt gefinancierd door het Duitse Federale Ministerie van Onderwijs en Onderzoek (BMBF). De betrokken partners zijn Volkswagen AG, Jenoptik Katasorb GmbH, Trumpf Laser, Invent, KMS Automation, Clausthal Technische Universiteit en het Laser Zentrum Hannover eV. De resultaten van het project moeten ten goede komen aan de automobielindustrie, die hierna CFK meer kan gaan inzetten in de gewone auto’s, die daardoor lichter worden en zo minder brandstof verbruiken. 

Lazer Zentrum Hannover

Franc Coenen

Recent Posts

Nevi PMI: Verdere teruggang Nederlandse industrie

De laatste PMI-gegevens lieten een verdere teruggang zien in de Nederlandse industriële sector. De matte…

1 dag ago

Verhoogde digitale dreiging voor ondernemers

Het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 (CSBN 2024) biedt een beeld van de steeds complexer wordende digitale…

2 dagen ago

FME: Nederland moet vaart maken met energiebesparing

De klimaatdoelen raken uit het zicht. Dat meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in…

2 dagen ago

Slimme investering: demonstratiemachines als oplossing voor productiebedrijven

Efficiënt, voordelig en duurzaam: zo goed als nieuwe demonstratiemachines met de modernste technologie tegen aantrekkelijke…

2 dagen ago

Limburgs metaalbedrijf failliet

Het metaalbedrijf Wil Waelbers Design (WWD), gevestigd in Nederweert, is failliet verklaard. WWD was gespecialiseerd…

2 dagen ago

Fabrikanten pessimistischer over verwachte bedrijvigheid

De producenten in de industrie waren in oktober negatiever dan in september. Het vertrouwen ging…

2 dagen ago