Laser Zentrum werkt met VW aan nieuw lasersnijproces voor composieten

Koolstofvezelversterkte kunststoffen kunnen alleen doorbreken in de serieproductie van auto’s als er een snellere verwerkingstechnologie beschikbaar komt. Alle hoop is nu gevestigd op de lasertechnologie van Trumpf.

Frezen voldoet niet

Frezen en waterstraalsnijden volstaan niet, vindt VW. Ofwel heb je te maken met een hoge gereedschapsslijtage bij het frezen of met de handling van water en abrassief snijmiddel, als je gaat waterstraalsnijden. Voor het snel en goed kunnen snijden van CFK-bouwdelen, bestaat in de ogen van VW nog geen goed alternatief. Ook niet omdat automatisering een vereiste is.
Daarom werken in totaal zeven partners samen in het HolQueSt 3D project. Onder leiding van VW willen ze een 3D hoogvermogen laserbewerking voor CFK-delen ontwikkelen. Met de laserstraal willen ze de delen gaan snijden. Tot nog toe lukt dat niet goed, omdat door de warmte-inbreng door de laser de randen van het CFK-werkstuk vlug beschadigd raken.

Pulslaser

De partners denken deze problemen te vermijden door de nieuwe ultrakorte pulslasertechnologie van Trumpf in te zetten. De pulsduur van deze laserbron bedraagt slechts nanoseconden, zodat er nog minder warmte wordt ingebracht dan tot nog toe het geval is. Het LZH wil voor deze nieuwe laser een bewerkingsstrategie gaan ontwikkelen. Samen met Jenoptik Katasorb moet tevens een oplossing worden gevonden voor het opvangen van nanodeeltjes en dampen bij het snijden van CFK.

Doorbraak lichtere auto

Het project met de naam HolQueSt 3D heeft een budget van 7 miljoen euro waarvan ongeveer 4 miljoen euro wordt gefinancierd door het Duitse Federale Ministerie van Onderwijs en Onderzoek (BMBF). De betrokken partners zijn Volkswagen AG, Jenoptik Katasorb GmbH, Trumpf Laser, Invent, KMS Automation, Clausthal Technische Universiteit en het Laser Zentrum Hannover eV. De resultaten van het project moeten ten goede komen aan de automobielindustrie, die hierna CFK meer kan gaan inzetten in de gewone auto’s, die daardoor lichter worden en zo minder brandstof verbruiken. 

Lazer Zentrum Hannover

Franc Coenen

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago