Met de nieuwe TruLaser 7000 3D lascel, vergroot Trumpf de productiviteit ten opzichte van zijn voorganger. Dat komt zowel door een sterkere laser, een groter bouwvolume alsook door intelligente beeldherkenning.
De nieuwe laserlascel TruLaser 7000 verhoogt de productiviteit en vergroot de flexibiliteit ten opzichte van zijn voorganger. Het eerste komt vooral door de sterkere lasers. Het vermogen kan nu oplopen tot 4 kW, waardoor ook het bouwvolume vergroot kan worden. Dat is nu anderhalve keer zo groot als bij de vorige generatie. Er kunnen in de cel grotere werkstukken worden gelast, evenals diepe lasnaden. Om de productiviteit en tegelijkertijd de flexibiliteit te verbeteren, wordt in de cel een slim beeldherkenningssysteem toegepast. Als de te lassen onderdelen scheef in de mal liggen, wordt dat door de camera herkend en corrigeert de software automatisch hiervoor. De software berekent aan de hand van het camerabeeld de nieuwe coördinaten en past daarna het lasprogramma aan. Dit alles gebeurt in een fractie van een seconde, zodat het geen invloed heeft op de doorlooptijd. Dat zorgt niet alleen voor meer productiviteit, maar verhoogt eveneens de kwaliteit. De TruLaser 7000 is dan ook een van de weinige laserlascellen die aan alle eisen van de medische industrie voldoet. Trumpf verwacht daarom voor de nieuwe cel veel van de markt voor medische componenten. Een van de toepassingen is het lassen van endoscopen in alle voorkomende afmetingen.
Sneller instellen
Ook de nieuwe wisselaar zorgt voor kortere omsteltijden doordat het systeem automatisch de unit waarop het onderdeel is gelast wisselt voor een lege mal. Het uitnemen van het gelaste werkstuk en het inleggen van de nieuwe onderdelen gebeuren terwijl het andere product wordt gelast. De TruLaser 7000 is geschikt voor zowel staal, RVS, koper, aluminium en titaan. Behalve in de medische industrie denkt Trumpf ook in andere sectoren toepassingen te zien, met name waar kleinere en middelgrote systemen gelast moeten worden. Doordat koper zeer goed gelast kan worden, zijn er ook toepassingen in de auto-industrie denkbaar, zeker nu elektrisch rijden voor steeds meer koperverbindingen vraagt.