‘Vákár is een bijzonder inventief constructief ontwerper, die het lef en de vasthoudendheid heeft om nieuwe constructieve concepten te bedenken, verder te optimaliseren en toe te passen’, aldus de jury.
‘Hij gaat bovendien zeer zorgvuldig te werk en blijft betrokken bij zijn ontwerpen, tot en met de oplevering. Hij toont daarbij het vermogen om afstand te nemen en steeds kritisch te kijken naar het eigen ontwerp. Door zijn creatieve manier van denken en werken weet hij ‘onmogelijke’ constructies mogelijk te maken, binnen het budget en ‘de wetten van de natuur’.’
In 1983 studeerde Vákár af in Civiele Techniek aan de TU Delft. Sindsdien werkt hij bij Movares (voorheen Holland Railconsult). Als raadgevend ingenieur tekent hij voor talrijke ontwerpen van nieuwe stations, maar ook restauraties van bestaande, historische perronoverkappingen, zoals van NS Station ‘s-Hertogenbosch, staan op zijn conto.
Recente nieuwe ontwerpen van zijn hand zijn de overkappingen van de halte ‘Hemboog’ Amsterdam-Sloterdijk en de bushalte ‘IJsei’ naast Amsterdam CS. Voor beide ontwierp Vákár een opmerkelijke stalen boogconstructie met koud-gebogen glas (Freeformglass). Deze constructies kenmerken zich door een hoge slankheid, een beperkt gewicht, een economische profielkeuze en veel repetitie. Dit resulteerde in besparingen op (kosten van) materialen voor constructie, afbouw en fundering, transport, arbeid op de bouwplaats én toekomstig onderhoud.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…