Joop van Zanten Staalservice heeft enkele jaren geleden een bedrijfstransformatie ingezet waarbij de oude activiteiten werden stopgezet en nieuwe opgepakt. Van kiloknaller in snij- en zetwerk voor met name de scheepsbouw en infra, profileert het bedrijf zich nu als een componentenleverancier in hoogsterktestaal voor OEM’ers. Met de oprichting van een lasafdeling is de transitie voltooid en kan een verdere groei ingezet worden.
Joop van Zanten Staalservice uit Veenendaal richt zich van oudsher op plaatwerking voor onder andere de infrabouw en vooral ook scheepsbouw. ‘Maar wij kwamen enkele jaren geleden tot het inzicht dat deze sectoren (vooral de laatste) niet houdbaar waren. Er ging veel werk verloren’, vertelt Elbert van Zanten, die als derde generatie actief is in het familiebedrijf uit Veenendaal.
Deze toekomstvisie was voor het bedrijf aanleiding tot een brede heroriëntering, waarbij is besloten het roer volledig om te gooien. ‘We hebben besloten om ons te focussen op het produceren van componenten voor OEM’ers in hoogsterktestaal om daarmee onze toegevoegde waarde te vergroten’, vertelt Van Zanten, die zelf als technisch-commercieel adviseur aan het bedrijf verbonden is en daardoor veel bij klanten over de vloer komt.
Hij geeft aan dat deze klanten actief zijn in een brede waaier aan sectoren. ‘Als er componenten uit hoogsterktestaal in het eindproduct zitten kunnen bedrijven bij ons terecht. Denk aan trailerbouwers, kraanbouwers, hoogwerkers, maar ook de semiconindustrie.’
Vanaf 2020 is de herprofilering in gang gezet en vertaald in een nieuwe bedrijfsopdeling met een nieuw machinepark. ‘We hebben vier afdelingen: een snij- en bewerkingsafdeling, een kantafdeling, een freesafdeling en sinds dit jaar een lasafdeling’, vertelt Van Zanten. ‘De lasafdeling vormt het sluitstuk van onze transformatie. Nu kunnen we alle bewerkingen in huis uitvoeren om de gewenste componenten te leveren aan onze klanten.’
In alle afdelingen geldt een grote mate van automatisering, waarbij vooral de snij- en bewerkingsafdeling in het oog springt. Transportsystemen van Remmert zorgen ervoor dat de snijmachines (laser en plasma) bevoorraad en ontlaad worden waardoor volautomatische 24/7 productie mogelijk is. Behalve recht snijden, kunnen deze machines van Messer ook schuin snijden, gaten boren en tappen en verzinken. Dat is volgens Van Zanten uniek: ‘Een dergelijke machine van zes bij drie meter inclusief automatisering die al deze bewerkingen kan uitvoeren, zul je nergens anders in de wereld tegenkomen.’
Door de veelzijdigheid van de nieuwe snijmachines, kwam de freesafdeling van het bedrijf zonder werk te zitten. ‘Voordien werden de freesmachines vooral ingezet om laskanten aan de stalen platen te maken. Omdat onze snijmachines dat nu kunnen doen, kwam er capaciteit en mankracht vrij op onze freesafdeling. Dat zijn we gaan inzetten voor hoogwaardig freeswerk’, vertelt Van Zanten.
Onderdeel van het freesmachinepark zijn twee 3-assige freesmachines, één 5-assige freesmachine en een grote 4-assige bedfreesmachine van twaalf meter. De machines kunnen ook ingezet worden om lassamenstellingen achteraf te bewerken. Dit kan bijvoorbeeld goed van pas komen als er bepaalde gaten in een samenstelling exact in lijn moeten liggen. ‘Dit kan je door warmte-inbreng bij het lassen niet altijd garanderen. Wij kunnen dit wel doordat we deze punten achteraf kunnen bewerken’, legt de Edenaar uit.
Op de kantafdeling springt vooral een grote LVD kantpers in het oog. De machine kan onderdelen tot acht meter lang zetten en de drukkracht van 1250 ton maakt dat ook mogelijk voor hoogsterktestaal. ‘Denk aan chassisbalken voor de transportindustrie of mastdelen voor kranen en hoogwerkers’, geeft Van Zanten wat voorbeelden.
De ondernemer geeft aan dat Joop van Zanten op alle afdelingen met automatische programmeersoftware werkt. Het is volgens hem de enige manier om de gewenste specialisatie van het plaatbewerkingsbedrijf vorm te geven. ‘Wij maken hoofdzakelijk kleine series, high mix – low volume en daarbij is een efficiëntieslag van het programmeren essentieel. We kunnen het ons niet permitteren om veel tijd te verliezen aan het programmeren van een onderdeel.’
Ter illustratie wijst hij ook naar de lasafdeling die sinds juni van dit jaar is uitgerust met een lasrobot van Valk Welding. ‘Door de robot wordt het laswerk gestandaardiseerd en dat is precies wat onze klanten nodig hebben, een constante, hoge kwaliteit.’ Vanaf deze maand draait de robot op de ARP software van ArcNC. ‘Een aantal weken geleden hebben we een demo gehad van Valk Welding over deze automatische programmeersoftware. Hierdoor zijn we gelijk enthousiast geworden en hebben de software besteld’, vertelt de Edenaar, die een forse tijdswinst bij het programmeren denkt te kunnen boeken.
Nadat de bedrijfstransitie vier jaar geleden is ingezet, is het metaalbedrijf er goed in geslaagd om nieuwe klanten te vinden. Met de lancering van de nieuwe lasafdeling ligt de weg naar verdere uitbreiding van het klantenbestand open. ‘Waar we voordien alleen leverden aan bedrijven die zelf hun laswerkzaamheden verrichten, kunnen we ons nu ook focussen op de OEM’ers die alleen assembleren’, besluit Van Zanten.
Brabant neemt het voortouw in de verduurzaming van waterstofproductie met een unieke samenwerking tussen zeven…
De groeiende tekorten aan technische vakmensen in techniek, bouw, mobiliteit en energie bedreigen de vooruitgang…
De Nederlandse hightechsector, met ASML en Philips als voortrekkers, blijft de drijvende kracht achter private…
Alumexx, producent van hoogwaardige klimmaterialen, heeft een intentieovereenkomst (LOI) getekend voor een meerderheidsbelang in de…
'Ondernemers zijn te veel tijd, geld en energie kwijt aan regeldruk. Daar moet echt wat…
Het aantal studenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) is opnieuw gedaald. Waar er in 2023…