Vink Diesel, een bedrijf dat dieselmotoren levert en installeert in binnenvaartschepen, heeft eind vorig jaar twee lastafels in gebruik genomen. Hiermee kan het tegemoet komen aan de toenemende vraag naar laswerk op het bedrijf.
Het is de beste investering van het jaar bij Vink Diesel uit Sliedrecht, vertelt directeur Sander Langenberg. Het bedrijf nam enkele maanden geleden twee lastafels van Weldkar in gebruik en is hierover zeer tevreden. ‘Dit hadden we jaren geleden moeten doen. Behalve de efficiëntie is ook de kwaliteit van het werk verbeterd.’
Vink Diesel legt zich toe op de installatie en het onderhoud van motoren op binnenvaartschepen en heeft vijftien mensen op de loonlijst staan. Een gedeelte hiervan werkt op de constructieafdeling. Voor de installatie van de motoren in de machinekamer is het nodige laswerk vereist. Dit laswerk werd soms uitbesteed, of door de mensen om de constructieafdeling van het bedrijf uitgevoerd op een werktafel. ‘Omdat het vooral om enkelstuks gaat, is het lassen op de werktafel in principe te doen’, aldus Langenberg.
Meer seriematig laswerk
Maar in de loop der jaren is er steeds meer laswerk bijgekomen, waarop de Zuid-Hollander besloot te investeren in twee lastafels. ‘De directe aanleiding voor de investering was een bestelling voor een serie van tien generatorsets waarvan de fundatie en constructie in eigen huis worden gemaakt. Deze generatorsets worden in twee schepen geïnstalleerd. Door het gebruik van een lastafel kunnen dergelijke seriematige klussen veel efficiënter uitgevoerd worden’, vertelt hij.
De toegenomen vraag naar laswerk hangt ook samen met de ontwikkeling op het gebied van binnenvaartmotoren. Waar er vroeger gebruik gemaakt werd van een motor, worden steeds vaker meerdere, modulaire motoren ingezet. Langeberg: ‘Hierdoor is het brandstofgebruik efficiënter en werkt het schip uiteindelijk ook schoner.’
Ingeburgerd op werkvloer
De ondernemer geeft aan dat de lastafels inmiddels volledig ingeburgerd zijn op de constructieafdeling en ook voor enkelstuks niet langer van de vroegere werktafels gebruik gemaakt wordt. ‘We hebben ook de nodige hulpstukken gekocht bij de lastafels, waardoor het inklemmen en zetten zeer makkelijk gaat. Dat merken we zeker ook bij leidingwerk dat we regelmatig hebben. Daarbij was het een hele klus om dat met hoekijzers op te mallen.’
In de zoektocht naar lastafels werden ook Chinese exemplaren overwogen, maar deze vielen af omdat aan de kwaliteit getwijfeld werd. Een Duits merk werd afgewezen omdat deze aan de dure kant was. Uiteindelijk viel de keus dus op Weldkar. ‘Een zeer goede prijs-kwaliteitsverhouding’, verklaart Langenberg.
Na de lastafels heeft het bedrijf voorlopig geen investeringen gepland op de constructie-afdeling, onthult de Zuid-Hollander tot besluit.