Onlangs is de eerste fase van de bouw afgerond. Hiermee is de eerste 25 meter aangelegd en voorzien van drie ABB lasrobots. ‘Deze eerste fase wordt op dit moment getest en gekoppeld aan het ERP systeem van Altrex. Deze week starten we met het afbreken van de oude laslijn waarna in week 44 met de bouw van de tweede fase kan worden begonnen. Fase 2 omvat ook een lijn van 25 meter met nog eens twee lasrobots’, vertelt René Bruggeman, marketing communicatie professional bij Altrex. ‘De bouw van de laatste 25 meter van de lasstraat start naar verwachting in het eerste kwartaal van 2016. Als dat klaar is staat er een lasstraat van 75 meter lengte met 5 lasrobots die alle vijf over de 75 meter kunnen bewegen. Aangestuurd door een centraal systeem én door zichzelf, want zo slim zijn de nieuwe robots. Alle robots kunnen lassen over de volle lengte van de straat, individueel of samen als dat gewenst is. Dit zorgt voor een optimale flexibiliteit. En door hun slimme design hebben ze meer bewegingsvrijheid dan ooit. Daarmee wordt elke lasjob nauwkeuriger en strakker. De robots staan bovendien nooit stil. Ook continuiteit tilt Altrex daarmee naar het hoogte niveau. Hieronder vertelt hoofd techniek Bram Kuijsten nog over enkele opvallende zaken van de 75 meter lasstraat.
De high-tech robots van het fabricaat ABB helpen Altrex de lat nog een stukje hoger te leggen. ‘Deze robots zijn bijzonder om meerdere redenen, maar één eigenschap maakte onze keuze eigenlijk heel makkelijk: nauwkeurigheid. Daar draait het immers om bij lassen. Het heeft directe invloed op de kwaliteit, betrouwbaarheid en het uiteindelijke resultaat. Een juiste positie van de lastoorts is daarom cruciaal voor een perfecte lasjob. Het is dan ook de positienauwkeurigheid van 0,03 millimeter die onze robots zo uniek maakt. Ze zijn dus stipt tot op de 30ste micrometer of anders gezegd, de robots zijn dertig keer nauwkeuriger dan 1 millimeter. Een innovatie op microniveau’, zegt Kuijsten.
En bij Altrex zijn terugkerende en identieke lasopdrachten aan de orde van de dag. De nieuwe robots zijn in staat om geprogrammeerde punten met uiterste precisie opnieuw te benaderen. Zij ‘kennen’ de mal en weten elke positie feilloos opnieuw te vinden. Daarmee zijn de robots naast uiterst nauwkeurig ook nog eens ronduit slim.
Wanneer het op lassen aankomt, gaat het om nauwkeurigheid, tot op de duizendste millimeter. ‘Ons productieproces is daarom afgestemd op continuïteit die wij voortdurend bewaken. De lasrobots houden zichzelf scherp en up-to-date. Dat klinkt bijzonder en dat is het ook. Door middel van automatische kalibratie blijven de lasrobots namelijk 100 procent gefocused op de juiste posities. Elk product krijgt dezelfde aandacht. Daarmee kunt u als gebruiker rekenen op continuïteit en op klimmaterialen waar u van op aankunt’, weet Kuijsten. Vertrouwen op continuïteit is essentieel binnen het lasproces. Elke lasjob moet even correct worden uitgevoerd. ‘Volgens plan en volgens het daarvoor ontworpen lasprogramma. Bovendien wordt elk producttype vervaardigd in zijn eigen mal. Dat betekent steeds terugkerende lasposities. Om die punten op de honderdste millimeter te kunnen bereiken moet de lasrobot zichzelf met vaste frequentie herijken. Terug naar nul, en weer door. Dit herijken gebeurt door automatische kalibratie. In feite verzorgt de robot zijn eigen dagelijks onderhoud. Met een bepaalde regelmaat – ingesteld door onze programmeur – keert de robotarm terug naar zijn thuisbasis. Hier kalibreert hij zijn zes assen. Vanaf dat moment is hij volledig ingesteld op het lasprogramma en op de exacte lasposities.’ Kuijsten: ‘De robot hoeft zich slechts eenmalig te kalibreren om de mal tot op de micrometer te kennen. Vanaf dat moment is hij klaar om een lange reeks producten volgens hetzelfde lasprogramma te vervaardigen. Daarbij is uiterste precisie een garantie. Elke lasjob weer. Zo blijven de robots nauwkeurig. Continu, op ieder moment. Zonder handmatige ingrepen en tussentijds kalibreren kan de productie verder doorlopen. Dat levert ook nog eens tijdswinst op. Een innovatie met groot effect.’
Een nieuwe lasstraat betekent ook meegaan met de nieuwste technieken. Al elf jaar is Cold Metal Transfer (CMT) voor Altrex dé manier om de sterkste verbindingen te maken. ‘Met de komst van onze nieuwe lasstraat gaan we ook hierin nog een stap verder en dat is CMT Advanced van Fronius. Deze innovatieve techniek maakt het mogelijk om zeer dunne materialen te lassen en grote spleten te overbruggen. Bovendien is het resultaat altijd een optisch mooie las.’
CMT staat voor Cold Metal Transfer, oftewel koude metaaloverdracht. Dit zogeheten kortsluitbooglasproces is bijzonder vanwege de speciale manier waarop gesmolten metaaldruppels worden afgesplitst. De druppels worden gevormd vanuit de lasdraad, waarvan de aanvoer in de lastoorts is geïntegreerd. De toevoer kan worden geregeld tot wel 140 druppels per seconde.
Door de draad terug te trekken en de stroom te beperken wordt er kouder materiaal naar het lasbad gevoerd. Een eigenschap die deze lasmethode specifiek geschikt maakt voor het lassen van dunne materialen (vanaf 0,3 millimeter) met een minimale warmte-inbreng. Dit laatste is mogelijk door de lage stroomsterkte waarmee gelast kan worden, en dat levert een nagenoeg spatvrije lasnaad op. ‘Omdat de toegepast lastechniek spatvrij is, is er vrijwel geen nabewerking nodig’, zegt Kuijsten. ‘Dat bespaart tijd en daarbij reduceert spatvrij lassen de hoeveelheid lasrook en vervuiling op de werkplek. Dat is prettig voor onze lasprofessionals, die ondanks de komst van nieuwe technieken nog altijd een sleutelrol vervullen in ons lasproces.
De eerste fase van de bouw van een lasstraat van 75 meter bij Altrex in Zwolle is afgerond. Hiermee is de eerste 25 meter aangelegd en voorzien van drie ABB lasrobots.
Één van de – uiteindelijk – vijf lasrobots in actie. De robots bewegen straks over een lengte van maar liefst 75 meter.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…