Categories: Actueel

Laura Metaal investeert vijf miljoen euro in upgrade Fimi-decoiler

‘We zijn geen leverancier van staalplaat’, benadrukt Haumann. ‘Nee, wij decoilen rollen staal tot plaat voor iedereen die daar maar behoefte aan heeft. Klanten van ons zijn walswerken en handelshuizen, groot en klein. Jaarlijks kunnen wij ongeveer 400.000 ton staal verwerken. Maar het hoeft niet zo groot. Wij decoilen ook gerust één coil voor een klant. Dat zal dan niet echt goedkoop zijn, maar daar zit onze kracht niet, die zit veel meer in onze flexibiliteit.’

Upgrade

‘Onze Fimi-decoillijn is niet nieuw, het is een upgrade van onze bestaande decoillijn, die we in 2009 hebben aangeschaft. Toen nog geschikt voor coils van 20 mm dik en 2 meter breed en een vloeigrens tot 430 N/mm2. Snel daarna kregen we steeds meer vraag naar het decoilen van 25 mm dik staal. Daarom hebben we in 2015 een upgrade gemaakt naar het decoilen tot een maximum van 25 mm dik tot een vloeigrens van 430 N/mm2. Ook toen werden we al weer snel geconfronteerd met een veranderende behoefte van de klant. Er ontstond meer vraag naar 25 mm dik staal met vloeigrenzen tot 500 N/mm2. Daarmee liepen we weer tegen onze grenzen aan’, zo vertelt Haumann. Door de veranderende marktvraag besloot Laura de Fimi-lijn verder te upgraden naar hogesterktestaal met specificaties van 25 mm dik staal en een vloeigrens van 550 N/mm2. Maar we zouden met de nieuwe decoiler ook 2 meter breed, 16 mm dik staal kunnen decoilen met een vloeigrens van 1.150 N/mm2. Ware het niet, dat deze staalsoort als coil nog niet bestaat. Maar twee – niet bij naam te noemen – staalproducenten hebben deze staalsoort bijna onder controle.’ Daarmee lopen we in Europa voorop in het decoilen naar staalplaten met een hoge rekgrens in elke gewenste afmeting.

Concurrerend met kwartoplaat

Hoe sterker je staal kunt maken, hoe minder staal er nodig is om een bepaalde constructie te maken. Haumann denkt dat er veel meer vraag gaat komen naar hogesterkte staal met hoge vloeigrenzen. Denk aan de laadbak van dumpers, daar is het gewicht van groot belang. Elke kilogram die je laadbak minder weegt, kun je dan gebruiken om meer lading mee te nemen, waardoor er minder ritten nodig zijn. Dit vertaalt zich ook naar een lager brandstofverbruik wat gunstig is om de CO2-uitstoot te verlagen. We vinden het belangrijk om te blijven innoveren en investeren om zo onze bijdrage te leveren aan de wereld om ons heen.’ Doordat de staalproducenten steeds hogere sterktestalen op coil kunnen produceren, gaan ze concurreren met de walswerken die hogesterkte kwartoplaten produceren. Het maken van coils is een continuproces en daardoor veel goedkoper. Daarnaast is de oppervlaktekwaliteit ook beter dan kwartoplaat. Kwartoplaat wordt gemaakt in een batchproces waar elke dikke plak staal in een langdurige proces op de juiste dikte wordt gewalst. Dat kost tijd en neemt ook nog eens veel ruimte in beslag: De meterslange staalplak wordt door het te walsen naar dunne plaat vele honderden meters lang.
‘Decoilen is niet alleen het vlak maken van een rol staal. Nee’, zegt Haumann, ‘dat is vooral het spanningsvrij maken van staal.’ Die spanningen zijn ontstaan door de productie van het staal en door het oprollen. Die spanning moet eruit en dat gebeurt met de richtmachines waarvan er drie in de Fimi-lijn zitten. De upgrade van de decoillijn bestaat o.a. uit een compleet nieuwe voorrichtwals, nieuwe walsrollen in de eerste richtmachine en een compleet nieuwe tweede richtmachine. Hoe meer rollen, hoe meer spanning er uit het staal wordt gewalst. Zo bevat de voorrichtwals zes rollen, de eerste richtmachine elf rollen en de tweede richtmachine vijftien rollen. De upgrade is gedaan door het Italiaanse Fimi.

Schoon blazen

Naast deze upgrade van de Fimi-decoiler heeft Laura zelf een hete lucht-blazer ontwikkeld die er voor zorgt dat aan het begin van de decoillijn de coil wordt droog geblazen met warme lucht. Dat is op een speciale manier gedaan, waar Haumann geen verdere informatie (en foto’s) over wil geven. Een ander doel van de blazer is dat het oppervlak van de staalplaten schoon worden geblazen. Zelfs vochtige coils kunnen direct verwerkt worden zonder risico van aantasting van het oppervlak. Daarnaast kan Laura Metaal met de nieuwe installatie het overgrote deel van de platen kantscharen, beitsen en voorzien van een zeer precieze beschermende olielaag. 

Laura MetaalStaalcenter Maastricht

Lengtemeetsysteem

‘Met de investering in de Fimi-decoiler houdt het niet op’, zegt Haumann. ‘We blijven ons verbeteren en vernieuwen. Zo zijn we nu bezig met een investering in een lengtemeetsysteem die het staalplaat uit de decoiler automatisch opmeet en doorgeeft aan de besturing van de decoiler. Tot nu toe gebeurt dat voor elke coil weer gewoon met de hand. We hopen dit lengtemeetsysteem einde dit jaar in gebruik te kunnen nemen. 

Steelport

Laura Metaal zou graag opschalen naar een vierploegendienst. ‘Dat lukt niet omdat we geen vakmensen kunnen vinden. Eigenlijk komen we voor de huidige drieploegendienst al regelmatig mensen te kort vanwege vakanties of ziekte.’ Het is een cliché waar ook Laura Metaal Staalcenter Maastricht tegenaan loopt. In Maastricht e.o. hebben acht Maastrichtse staalbedrijven, gevestigd in de Beatrixhaven twee jaar geleden een samenwerkingsverband gelanceerd: Steelport Maastricht . Onder die noemer profileren Zuid-Nederlandse Buizen, Tata Steel Tubes, Feijen Service Centre, Multisteel Service Centre, Laura Metaal, Maasstaal, Steel Solutions en Vogten Staal zich gezamenlijk. Samen willen ze (jonge) mensen behouden voor Maastricht e.o., de techniek en in het bijzonder in de staal. Daarnaast willen deze acht samen een soort arbeidspool oprichten waarmee ze onderling personeel kunnen uitwisselen. Voorzitter van Steelport Maastricht is Friso de Vries, managing director van Laura Metaal. 

Laura Metaal

Laura Metaal Holding bestaat uit vier onderdelen, waarvan de aandelen voor de helft in handen zijn van Tata Steel en de andere helft door een private investeerder. Laura Metaal Staalcenter Maastricht (met nevenvestiging in Beverwijk) houdt zich bezig met de verwerking, handel en opslag van warmgewalst hogesterkte staal. Per jaar wordt er circa 400.000 ton staal verwerkt op twee decoillijnen; Fimi (S700 tot 25 mm dik) en Sundwig Kohler (S700 tot 16 mm dik), en een unieke plaatbeitslijn.
Laura Metaal in Eygeslhoven met de divisies Fabrications, Sheetpile en Road Safety verwerkt in Eygelshoven jaarlijks voor 20.00 ton staal in samengestelde producten, damwanden en permanente en tijdelijke bermbeveiliging (Road Safety). Sinds kort heeft Fabrications vestigingen in de Verenigde Staten en Australië.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago