Laura Metaal niet alleen voor staalplaat

De meest recente ontwikkeling is het nieuwe vangrail of geleiderailsysteem Softguard waarvan onlangs het eerste commerciële traject op de snelweg A4 bij Steenbergen is geïnstalleerd door geleiderailspecialist Van Straten Geleiderail.  ‘Ons systeem is slimmer qua ontwerp en slimmer in de montage. Het is lichter en heeft minder bevestigingspunten en daardoor sneller te plaatsen dan conventionele vangrails. Voor de installateurs werkt het daarom veel prettiger. Daarnaast is het ook nog eens botsvriendelijker dan traditionele systemen – de klap komt minder hard aan’, verzekert Michael van der Vlist, manager business development bij Laura Metaal Road Safety.

Staalservicecenter

Het huidige Laura Metaal Holding dateert uit 1937 en is geëvolueerd tot Laura Staalcenter Maastricht (met een vestiging in Beverwijk) en  Laura Metaal Eygelshoven, die  laatste heeft de afdelingen Fabrications, Sheet Pile en Road Safety.  ‘In Maastricht verwerken we uitsluitend  coils tot plaatmateriaal voor klanten. 

‘Onze klanten zitten in een straal van 300 km rondom Maastricht. Voor de exotische materialen, zeg maar het hogesterktestaal tot zo’n 1.300 MPa, hebben we een veel grotere afzetmarkt. Naast decoilen en bezomen (de randen van het staal snijden), beitsen  we ook staal in Maastricht.’

De afgelopen vijf jaar heeft Laura Metaal voor ongeveer 35 miljoen euro geïnvesteerd. ‘In 2009 is dat begonnen in Maastricht met de installatie van een zware Fimi decoillijn voor 5 tot 20 mm dik hogesterktestaal. De staalkwaliteiten variëren van S235 tot S550 20 mm dik en 2 meter breed en voor dunner staal gaan we zelfs tot S1.300  Onze capaciteit bedraagt 400.000 ton staal per jaar’, vertelt Van der Vlist (rechts op de foto). Verder is Laura Metaal Staalcenter vanaf 2011 volledig overkapt. ‘In dat jaar zijn er twee nieuwe hallen gebouwd waardoor alle inkomende coils binnen worden opgeslagen,  een stap richting steeds hogere kwaliteit van de dienstverlening.’

Fabrication en Sheet Piles

Laura Metaal Eygelshoven is actief in drie markten, namelijk het bewerken van dik plaatmateriaal  (Fabrications), het maken damwanden (Sheet Pile) en het maken van staalproducten op en rond de weg (Road Safety).

In Eygelshoven is in 2011 een ponslasermachine van Trumpf in gebruik genomen. De laatste investering dateert van 2013 en gaat om een 2.000 tons en 14,2 meter brede kantbank van de Turkse producent Ermaksan. Het bijzondere is dat deze kantbank als monoblok is gemaakt en is dus geen tandembank die je in deze formaten wel vaker aantreft. Verder beschikt Eygelshoven over scharen, persen. Kantbanken (10 stuks), ponsmachines, rondwalsen, las en laskantvoorbereiding (MIG, MAG, OP), een plasmasnijmachine en een autogeensnijmachine met twaalf snijkopen voor het snijden tot 220 mm dik staal. Stralen en aflakken gebeurt ook bij Laura Metaal. Galvaniseren gebeurt bij een verzinkerij in de buurt.

Sinds een half jaar maakt Laura Metaal Sheet Pile haar damwanden op genoemde Ermak kantbank. Damwanden zijn op verschillende manieren te maken, volgens Van der Vlist.  De methode die Laura  Metaal  hanteert – koud zetten – is een heel bijzondere met als groot voordeel dat per project exact het gewenste profiel wordt berekend en de staalhoeveelheid daarmee wordt geminimaliseerd. En dat scheelt natuurlijk aanzienlijk.

Naast damwanden maakt Laura Metaal ook bijvoorbeeld gieken voor hefwerktuigen, brugliggers en basisframes voor bijvoorbeeld een grote klant als Caterpillar.

Road Safety

De ontwikkel- en productiecapaciteit van Laura Metaal komt het best tot uiting in de afdeling Road Safety in Eygelshoven. Daar worden weg-gerelateerde producten gemaakt zoals geleide- of vangrails en mobiele barriers. ‘Hier zijn we in Nederland marktleider in’, weet Van der Vlist.

Het meest trots is de manager op de in eigen beheer ontworpen en geproduceerde SoftGuard zoals in de inleiding al genoemd. Ook maken ze daar de mobiele barrier Barrier Guard 800 (zie foto rechts), die over de hele wereld wordt toegepast. Deze stalen mobiele barrier is ontworpen voor het veilig scheiden van wegvakken bij wegwerkzaamheden. ‘We kennen allemaal wel de mobiele afscheidingen op snelwegen. ‘Daarvoor beschikt de Barrier Guard over een zogeheten quick link, dat is een gepatenteerde koppeling waarmee de delen zeer snel aan elkaar kunnen worden gekoppeld. Dat kan snel worden gerealiseerd met vrachtwagens; op elke vrachtwagen kunnen we 180 meter barrier plaatsen.’

http://www.laurametaal.nl/

Gerard ten Bulte

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

3 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

4 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

4 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

4 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

4 dagen ago