Ledenvergadering NDL/HIDC: nieuwe voorzitter en uitkomst onderzoek

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Aad Veenman is tijdens de algemene ledenvergadering van NDL/HIDC (Nederland Distributieland / Holland International Distribution Council) op 25 november benoemd als de nieuwe bestuursvoorzitter. Hij volgt de heer Baan op, die na negen jaar voorzitterschap zijn functie neerlegt.

NDL/HIDC is verheugd over het voorzitterschap van Veenman. De nieuwe voorzitter heeft uitgebreide ervaring in het bedrijfsleven. In zijn laatste functie was hij president directeur van de Nederlandse Spoorwegen en daarvoor voorzitter van de Raad van Bestuur van Stork. Vanuit deze functies heeft Veenman een uitgebreid nationaal en internationaal netwerk opgebouwd dat van groot belang is voor de toekomst van NDL/HIDC.

NDL/HIDC bedankt oud-voorzitter Baan hartelijk voor zijn inzet, kennis en kunde gedurende de afgelopen negen jaar. Onder zijn voorzitterschap heeft NDL/HIDC zich succesvol gericht op de promotie van Nederland in het buitenland en op het belang van logistiek voor de Nederlandse economie.

Reslutaten onderzoek

Die buitenlandmarketing wordt de komende tijd alleen maar belangrijker voor NDL/HIDC. Tijdens de algemene ledenvergadering werden de resultaten gepresenteerd van een studie die NDL/HIDC samen met McKinsey & Company heeft gedaan. Daaruit kwam onder meer naar voren dat Nederland zich verder moet ontwikkelen tot logistiek ketenregisseur van wereldformaat.

 

Ook blijkt uit het onderzoek dat NDL/HIDC veel meer logistieke buitenlandse bedrijvigheid kan aantrekken. Met een extra investering van de overheid en het bedrijfsleven in NDL/HIDC van 2 miljoen euro per jaar kunnen jaarlijks ongeveer negenhonderd nieuwe banen worden gecreëerd met een toegevoegde waarde van 750 miljoen euro voor de Nederlandse economie.

 

Als logistieke draaischijf van Europa voelt Nederland de harde klappen van de economische crisis: er is 20 procent minder luchtvracht, er worden 15 procent minder containers overgeslagen en logistieke bedrijven komen in de problemen. Om de leidende positie te behouden en de concurrentiepositie te versterken, moet geïnvesteerd worden in buitenlandse marketing en sales-slagkracht.