De meeste heftrucks gaan tegenwoordig in de verhuur en meestal verzorgt Linde zelf het onderhoud. Na de verhuur weet het dan ook precies wat de machine waard is voor een tweede leven. In 2010 verkocht Linde via zijn directe kanaal 22.300 ‘gebruikte’ heftrucks. Daar komt een derde bij, dertigduizend stuks in totaal, als het resultaat van de dealers in Europa erbij wordt gerekend. Deze tweedehandsmarkt is ondertussen goed voor meer dan 10 procent van de verkoop in West-Europa. Maar het betekent ook dat Linde een machinepark van meer dan 24 duizend toestellen klaar heeft voor de kortetermijnverhuur.
Kleine bedrijven hebben wel vaker een heftruck nodig maar gebruiken die nauwelijks enkele uren per week. Een ‘gebruikte’ truck, die minder dan achthonderd uren op de teller heeft, doet hetzelfde werk als een nieuwe. Alleen is die onmiddellijk leverbaar en goedkoper. Zeer grote klanten willen een ‘gemengd aanbod’ van nieuwe en gebruikte en dus goedkopere toestellen, die ze dan minder intensief inzetten.
Gebruikte machines komen uit de eigen vloot in langetermijnverhuur (60 procent), uit de kortetermijnverhuur (20 procent) en worden teruggekocht van klanten (20 procent). ‘In sommige landen zit 70 procent van de verkoop in verhuur’, zegt Mulot die wijst naar Engeland. Op het vasteland zijn er nog enorme groeimogelijkheden voor verhuur. Hij koppelt er het ontginnen van de tweedehandsmarkt aan vast. Linde zette ondertussen eigen occasioncenters op in Groot-Brittannië, Zweden, Frankrijk, Spanje, Zwitserland en Oostenrijk. Zo’n center maakt de machines klaar voor verkoop en zet ze in de showroom. De toestellen worden geleverd met verschillende waarborgformules.
De belangrijkste markten voor gebruikte toestellen vindt Linde in Duitsland, Groot-Brittannië, Zweden, Frankrijk, Spanjë, Australië en Zuid-Afrika. Groeimarkten zijn Oost-Europa en Noord-Afrika. Het Nabije-Oosten, Zuid-Amerika en Azië zijn opkomende markten. ‘Elke markt verschilt. Diesels zijn nog steeds meer gevraagd in Duitsland. Elektrische machines en magazijntoestellen meer in Frankrijk, Italië en Spanje. Nieuwe markten kiezen eerder voor diesel.’
Is deze tweedehandsmarkt een typisch crisisfenomeen? ‘Deze business hebben we ook in Zuid-Amerika en Azië’, zegt Mulot. ‘De crisis vertaalde zich vooral in de prijs die voor gebruikte trucks gevraagd kan worden. Maar het volume trucks, dat op die manier weggezet kan worden, bleef op hetzelfde peil.’ Het Linde-netwerk beschikt over een online databank van gebruikte machines. Deze ‘RUN’ (Linde Rent and Used Network Portal) telt meer dan twintigduizend toestellen. In de lente komt hierop ook het aanbod van toestellen voor de kortetermijnverhuur. De prijslijst krijgt voor heel Europa dezelfde structuur. De prijs van de trucks verschilt wel van land tot land.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…