Logistieke gemeenschap bundelt krachten in SPL

Het SPL vormt een strategisch aanspreekpunt voor de overheid van de logistieke gemeenschap (het logistieke en verladende bedrijfsleven) voor visievorming en innovatie. Het SPL is ook een platform voor relevante partijen in de logistiek om het commitment, de samenhang, prioritering en efficiënte uitvoering te borgen van de verschillende kerngebieden, zoals de verspreiding van kennis naar het MKB. Het SPL heeft niet de taak om al dan niet namens de voordragende organisaties belangen te behartigen.

Topinstituut

De Logistieke Alliantie en EVO zijn positief over de oprichting van het Nederlands Topinstituut voor Supply Chain Management en de Supply Chain Campus. Met de komst van het Topinstituut en de Supply Chain Campus toont Nederland aan dat door samenwerking tussen overheid, kennisinstellingen en het bedrijfsleven, logistiek hoog op de agenda staat. Dit is van groot belang voor het behoud en de versterking van de economische vitaliteit van Nederland.

Het SPL steunt het innovatieprogramma dat is opgesteld door de Commissie Van Laarhoven en dat de ambitie heeft om Nederland in 2020 het Europees marktleiderschap te laten verwerven in de aansturing van internationale goederenstromen.

LA en EVO

De Logistieke Alliantie (LA), hét Nederlands Vervoersoverleg, is een samenwerkingsverband van elf organisaties in logistiek en transport. De vereniging bestaat uit de organisaties Air Cargo Netherlands (ACN), Belangenvereniging Rail Goederenvervoerders (BRG), Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB), Deltalinqs (ondernemersvereniging voor haven en industrie Rotterdam), FENEX (Nederlandse organisatie voor Expeditie en Logistiek), Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), Nederland Distributieland (NDL/HIDC), ORAM (Ondernemersvereniging Regio Amsterdam), Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Verenigde Nederlandse Cargadoors (VNC).

EVO is de belangenbehartiger van 30.000 bedrijven in alle branches die goederen te vervoeren hebben. Dat doen zij met eigen voertuigen of besteden ze uit aan een transportonderneming. Bij elkaar genereren de EVO-leden, die werk bieden aan 1,3 miljoen mensen, 70 procent van alle lading van, naar en binnen Nederland.

De redactie

Recent Posts

Na succesjaren faillissement voor windmolenbouwer

EAZ Wind, een bouwer van bedrijfswindmolens, is vorige week failliet verklaard. Het bedrijf kende tijdens…

8 uur ago

MKB Nederland: ‘Goede betrekkingen voortzetten’

Donald Trump is vandaag opnieuw verkozen tot president van de Verenigde Staten. Op het gebied…

9 uur ago

Herkiezing Trump is slecht nieuws voor Nederlandse industrie

De overwinning van Donald Trump in de Amerikaanse presidentsverkiezingen zet de Nederlandse industrie onder druk.…

11 uur ago

Iteq investeert volop

Iteq zet een grote stap richting productie-innovatie met de installatie van een geavanceerde pons/laser-combinatiemachine, de…

1 dag ago

Column Kasper Weigand: Magazine

In een vol medialandschap worden ondernemers, ook in de maakindustrie, van alle kanten bestookt met…

2 dagen ago

Europese staalmarkt blijft onder druk

De Europese staalmarkt ziet zich geconfronteerd met aanhoudende tegenwind. Door een combinatie van teruglopende vraag,…

2 dagen ago