Logistieke gemeenschap bundelt krachten in SPL

Het SPL vormt een strategisch aanspreekpunt voor de overheid van de logistieke gemeenschap (het logistieke en verladende bedrijfsleven) voor visievorming en innovatie. Het SPL is ook een platform voor relevante partijen in de logistiek om het commitment, de samenhang, prioritering en efficiënte uitvoering te borgen van de verschillende kerngebieden, zoals de verspreiding van kennis naar het MKB. Het SPL heeft niet de taak om al dan niet namens de voordragende organisaties belangen te behartigen.

Topinstituut

De Logistieke Alliantie en EVO zijn positief over de oprichting van het Nederlands Topinstituut voor Supply Chain Management en de Supply Chain Campus. Met de komst van het Topinstituut en de Supply Chain Campus toont Nederland aan dat door samenwerking tussen overheid, kennisinstellingen en het bedrijfsleven, logistiek hoog op de agenda staat. Dit is van groot belang voor het behoud en de versterking van de economische vitaliteit van Nederland.

Het SPL steunt het innovatieprogramma dat is opgesteld door de Commissie Van Laarhoven en dat de ambitie heeft om Nederland in 2020 het Europees marktleiderschap te laten verwerven in de aansturing van internationale goederenstromen.

LA en EVO

De Logistieke Alliantie (LA), hét Nederlands Vervoersoverleg, is een samenwerkingsverband van elf organisaties in logistiek en transport. De vereniging bestaat uit de organisaties Air Cargo Netherlands (ACN), Belangenvereniging Rail Goederenvervoerders (BRG), Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB), Deltalinqs (ondernemersvereniging voor haven en industrie Rotterdam), FENEX (Nederlandse organisatie voor Expeditie en Logistiek), Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), Nederland Distributieland (NDL/HIDC), ORAM (Ondernemersvereniging Regio Amsterdam), Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Verenigde Nederlandse Cargadoors (VNC).

EVO is de belangenbehartiger van 30.000 bedrijven in alle branches die goederen te vervoeren hebben. Dat doen zij met eigen voertuigen of besteden ze uit aan een transportonderneming. Bij elkaar genereren de EVO-leden, die werk bieden aan 1,3 miljoen mensen, 70 procent van alle lading van, naar en binnen Nederland.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago