Ondernemers in de maakindustrie laten kansen liggen om een voorsprong te nemen op de concurrentie, doordat zij niet genoeg digitaliseren. Dat stelt IFS op basis van een IDC InfoBrief. Het onderzoek onder productiebedrijven vond plaats in Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika. In totaal werden 160 beslissers ondervraagd.
In het onderzoek werd gekeken naar de gebieden waarop fabrikanten hun groei kunnen maximaliseren, door aandacht te schenken aan hun toekomstige investeringsplannen, IT-strategie en gerelateerde uitdagingen.
Belangrijkste obstakels voor de ondervraagde fabrikanten vormen de stijgende arbeidskosten (61%), stijgende grondstofkosten (42%) en problemen binnen de toeleveringsketen (42%). Volgens IFS leiden deze problemen ondernemers af van het aanpassen van hun bedrijfsmodellen, gericht op digitalisering.
Het onderzoek wijst uit dat meer dan de helft (53%) van de fabrikanten zich bezig houdt met digitale initiatieven die hun kernactiviteiten ondersteunen. Een goede zaak, want het blijkt dat bedrijven die actief streven naar digitale volwassenheid hun winst zagen toenemen (40%), waar bedrijven die dit niet deden afgelopen boekjaar hun winst sterker zagen dalen.
Het is volgens IFS cruciaal dat fabrikanten het belang blijven inzien van het bevorderen van hun digitale initiatieven. Zo heeft 62 procent van de ondervraagden geen benul van het rendement op investeringen op het gebied van digitalisering. Zij lopen volgens IFS hierdoor risico om hun concurrentievoordeel te verliezen.
Deze bedrijven zouden er verstandig aan doen om zich bezig te houden met nieuwe ecosystemen, nieuwe inkomstenbronnen te creëren en nieuwe markten te verkennen zodat zij voordeel kunnen behalen ten opzichte van de concurrentie.
Maggie Slowik, Global Industry Director for Manufacturing bij IFS, zegt: ‘Fabrikanten staan onder toenemende druk om zich te onderscheiden in een landschap dat wordt gekenmerkt door volatiliteit en tegelijkertijd de wendbaarheid te behouden die essentieel is voor het opbouwen van operationele veerkracht. We weten dat digitale volwassenheid van invloed is op de winst. Zonder transparantie en meetbare ROI (return on investment) wordt het echter steeds moeilijker voor fabrikanten om hun investeringen op te schalen en er tastbare voordelen uit te halen. Hoe meer digitale initiatieven ROI opleveren, hoe makkelijker het is voor organisaties om verdere digitale investeringen te rechtvaardigen – deze moeten mogelijk worden gemaakt door schaalbare, cloud-gebaseerde IT-oplossingen om omzet- en winstgroei op de lange termijn te realiseren.’