Machinebouw verschuift naar toeleveranciers

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Ontwikkeltrajecten in de machinebouw worden korter. Dat legt niet alleen druk op de machinebouwers, ook op toeleveranciers van bijvoorbeeld aandrijfcomponenten. Door over te stappen naar een modulaire opbouw van het Krachtpakket, maakt TOX Pressotechnik het voor de klant gemakkelijker. Intern levert de modulaire bouwwijze ook voordelen op.

TOX Pressotechnik opereert als leverancier van aandrijfsystemen inmiddels wereldwijd. Sinds de start in 1978 is het bedrijf gegroeid van vier naar meer dan duizend medewerkers. In het Duitse Weingarten staat nog steeds het hoofdkantoor van het familiebedrijf; productielocaties zijn er vandaag de dag eveneens in China, de VS, Brazilië en India. In de laatste drie vestigingen gaat het vooral om het samenstellen van de systemen voor grote, regionale opdrachtgevers. In Weingarten en China worden de componenten voor de verschillende hydropneumatische en elektrische aandrijfsystemen geproduceerd. Alleen al bij het Krachtpakket gaat het om zo’n 300.000 artikelnummers.

Kortere levertijden

De machinebouwmarkt stelt anno 2015 andere eisen dan pakweg tien jaar geleden, constateert Wolfgang Pfeiffer (zie afbeelding onderstaand), een van de beide directeuren.

txx

Behalve andere eisen ten aanzien van het Krachtpakket zelf, zoals makkelijker instelbaar en minder onderhoud, veranderen vooral de eisen wat betreft snelheid van leveren. ‘Klanten hanteren steeds krappere planningen. Integratietrajecten worden korter. Bovendien wil men meer flexibiliteit in de inzet van de verschillende systemen’, zo schetst hij deze trends. TOX Pressotechnik levert het Krachtpakket line X in zo’n 2.000 verschillende standaarduitvoeringen. Daarnaast zijn er nog meer dan duizend zogenaamde Sondervarianten leverbaar. Dat levert bij korte doorlooptijden een steeds grotere logistieke uitdaging op, zowel voor de klant als voor het bedrijf zelf. Bovendien is het voor de klant niet altijd eenvoudig om de juiste keuze te maken. Daarom heeft TOX Pressotechnik besloten over te stappen naar een meer modulaire opzet van het hele aandrijfsysteem.

Dit betekent dat de 3.500 verschillende uitvoeringen vervangen worden door 96 basismodules (zie onderstaand). Van deze basismodules, de X-ES, X-AT, X-HZL en X-S kan de machinebouwer eigenlijk elke aandrijving samenstellen die hij wenst. Maatwerk blijft hiermee mogelijk. Daarnaast blijft nog een beperkt aantal speciale uitvoeringen beschikbaar. Verder zijn er in de Line Q, de basisuitvoering van het Krachtpakket, nog eens vijftien verschillende kant-en-klare aandrijfsystemen leverbaar. Deze vergaande modularisering is mede mogelijk gemaakt door de ontwikkeling van een nieuw type ventielblok, ZVX. In dit ventielblok integreert TOX meerdere functies, waardoor het aantal componenten afneemt. Met optionele besturingsbouwgroepen kunnen arbeidsprocessen individueel aangepast worden.

tix 

Positieve gevolgen

Deze modularisering heeft allereerst voor de machinebouwers positieve gevolgen, met name voor de levertijden. ‘Dankzij deze modularisering ontstaat er meer flexibiliteit’, legt Wolfgang Pfeiffer uit. TOX Pressotechnik hoeft zelf minder verschillende systemen op voorraad te houden en kan in de achttien dochtervestigingen wereldwijd veel meer een beperkt aantal componenten op voorraad leggen. Met die componenten kan dan in korte tijd precies de aandrijving worden samengesteld als de klant voor zijn toepassing wil. ‘Hierdoor zullen onze systemen sneller beschikbaar zijn voor de klant en verbetert de leverbetrouwbaarheid.’ Doordat de productielocaties van TOX wereldwijd gekoppeld zijn aan het hoofdkantoor in Duitsland en 3D-modellen en productdata via een PDM-systeem uitgewisseld worden, kan de fabrikant flexibeler reageren op grote orders. Doordat de kwaliteitsprocessen overal volgens dezelfde standaard zijn opgebouwd, kunnen de meeste onderdelen in principe in meerdere fabrieken worden vervaardigd. Een tweede voordeel voor de machinebouwers die voor het Krachtpakket uit Weingarten kiezen, is dat zij sneller hun weg vinden dan tot nog toe. Het derde voordeel is een kostenvoordeel. ‘Deze modularisering levert een kostenvoordeel op, waar ook de klant van profiteert’, vervolgt Pfeiffer het opsommen van de voordelen van de nieuwe aanpak. De modularisering past bovendien in de ontwikkeling die TOX doormaakt van componenten naar systeemleverancier.

i www.tox-nl.com