Machineering 2019: engineering en productietechnologie van A tot Z

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Indumation.be is net achter de rug en daar staat de volgende afspraak voor de maakindustrie in België alweer voor de deur. Van 27 tot en met 29 maart is er in Brussels Expo (hal 5) een nieuwe editie van Machineering (voorheen MTMS), waarbij de naam goed samenvat waar het bij deze tweejaarlijkse vakbeurs om draait: Machines en Engineering.

‘Machineering wordt een totaal ander verhaal dan, bijvoorbeeld, Indumation.be’, legt Karl D’Haveloose, van organisator Invent Media uit. ‘Bij die laatste beurs kwamen zo’n beetje alle sectoren aan bod, bij Machineering gaat het om alle mogelijke productie-en transformatietechnologie, de machines en het volledige proces van materialenkeuzes, combinaties, ontwerpen en ontwikkelen. Daarbij komen ook, bijvoorbeeld, trends naar digitalisering of automatisering aan bod, maar deze zijn wel specifiek toegespitst op de machinebranche.’

 

150 exposanten op 15.000 m²

Bij zijn vierde editie pakt Machineering uit met 150 exposanten, die hun kunnen tonen op ongeveer 15.000 m² beursoppervlakte. Hoe liggen de verwachtingen nu?

 

‘Eigenlijk heeft het weinig zin om de drie voorgaande edities van MTMS met het Machineering-concept te vergelijken omdat de aanpak totaal anders is. We hebben immers een nieuw type exposant, met bovendien iets meer bezetting in Paleis 5 dan in de oude versie, waardoor je appelen met peren vergelijkt als je naar het verleden kijkt. In essentie wil de Belgische markt productie-en bewerkingstechnologie, materialenkeuze en ver gevorderde design- en engineeringtechnologie die de keten volledig maken.’

 

Totaalbeurs

‘We bouwen verder op de eerder vastgelegde succesfactoren, maar uiteraard is het afwachten hoe de markt hierop reageert. Belangrijk is dat zo’n totaalbeurs ook in tien technologieroutes toont welke vlag de lading dekt.’

 

‘Om nog even terug te komen op de vraag naar de verwachtingen… Wij zien het zo: onze exposant beschouwen wij als een bevoorrechte partner en daar gaan we heel ver in. Werkt de exposant met ons mee, dan gaan wij ook ‘the extra mile’. Zo krijgen de bezoekers van de exposant, als hij minstens 35 registraties kan voorleggen, een VIP-statuut en gratis parking. Het komt er gewoon op neer dat de organisatie en de klant de handen in elkaar slaan om onze belangrijkste klant, de bezoeker, nog beter te dienen’, zegt D’Haveloose.

 

Op de website stelt men dat België in vergelijking met Nederland dan wel flink wat minder middelgrote en grote ondernemingen telt in de machinewereld, maar dat neemt niet weg dat er in ons buurland flink wat technologie in de aanbieding is voor de machinebouw, mechatronica en de materialentransformatie.
‘Machineering is volgens ons team de perfecte term voor alles wat staat voor machinebewerkingstechnologie en datgene wat onlosmakelijk verbonden is met het engineeren van producten. Machineering wordt dus een hippe aanduiding voor ‘slim maken en ontwerpen’.’

 

Wereld in volle beweging

‘Machineering speelt daarnaast ook heel nadrukkelijk in op een wereld in volle beweging. Ging het vroeger om de machine ‘an sich’, dan merk je dat er steeds meer nieuwe dingen in deze branche bijkomen. Zomaar een machine verkopen, is niet meer van deze tijd, je brengt nu vooral dé oplossing aan de man of vrouw. In dit verband citeer ik graag een uitspraak van Atlas-Copco. ‘Wij verkopen niet langer de boormachines, wel het boorgat’, stelt men daar. En dat is volgens mij preciés waar het om draait: je bezorgt de klant de oplossing voor diens probleem. Een voorbeeld: vroeger had je een importeur en een klant die bij hem aanklopte om, ik stel maar wat, een laser te kopen. Nu zegt die klant: wij willen dit, dat en dat maken en hebben voor alles samen een machine nodig die dat voor elkaar krijgt. Dat bedoel ik dus met een oplossing bieden’, besluit D’Haveloose.  

 

www.machineering.eu